Wednesday, January 28, 2015

Testimoni nurul shuhada- "Doktor sendiri agak terkejut, saya mampu hasilkan susu badan yang banyak dari ibu-ibu yang lain berada di Wad tersebut "

Assalammualaikum K.Cery..

Maaf atas kelewatan..

Bermula kisah ku ini..

Saya telah disahkan mengandung kali kedua sewaktu anak saya berumur 10 bulan.. Agak Suprise... Mungkin rezeki awal kan.. Cuma kesian sebab anak pertama terpaksa diberhentikan menyusu badan atas nasihat doktor.. Tapi alhamdulillah, anak pertama berhenti menyusu badan sepenuhnyer setelah Setahun.. Sebabnyer, masih ada lagi Susu Stok yang disimpan untuk anak saya nie.. Nie gara-gara terjebak / terjeles melihat Mama Shaklee saya iaitu Siti Nor Farina MAMPU menghasilkan susu badan yang banyak.. hehehehe..

okeh, berbalik cerita termengandung tue, setelah diperiksa & di scan saya disahkan mengandung KEMBAR.. Kerana mempunyai 2 bebola di dalam rahim saya.. Giler memang tak pernah terjangka.. Tak pernah tefikir.. Tapi tak mustahil sebab belah ayah memang ada keturunan kembar dari moyang lagi.. Dari 2 bulan sehingga 8 bulan, saya hanya menggunakan Shaklee semata.. Saya hanya menggunakan Vitalea + B Complex + Ostematrix + Vit C SR + Garlic.. Hb..??? Memang menarik.. 12 ke atas.. Nurse pun selalu puji akan kesihatan saya yang sentiasa sihat.. Yelah tau jelah, sewaktu mengandung nie, dahlah tak leh telan antibiotik.. Ubat batuk.. selesema memang saya akan elakkan walaupun sakit macam mn pun..

Setelah 34 minggu..

Jeng.. Jeng.. Jeng.. Pada mulanyer, saya memang checkup di swasta.. Sajer, konon nak special cikit.. Last-last sewaktu usia kandungan dah masuk 34 minggu, terdapat sedikit komplikasi.. iaitu, anak tak membesar ikut usia yang dijangka.. sepatutnyer sewaktu usia mereka begini, anak-anak saya sepatutnyer dah mencapai berat dalam perut lebih kurang 1.5kg ke atas tapi kurang dari itu.. Doktor terus buat surat untuk refer ker HKL.. 

Bermulalah saya di HKL..

Doktor HKL memberi masa 2 minggu untuk melihat perkembangan anak-anak saya.. Setelah 36 minggu, saya checkup & di scan doktor terus tahan saya sebab baby still tidak membesar dengan cepat walaupun telah dicucuk untuk matangkan paru-paru mereka.. Dan saya akan bersalin Czer kerana kedua-dua anak songsang.. Ya Allah, memang meleleh air mata bila doktor cakap camtue.. Bila doktor cakap, takut anak saya ada masalah berada di dalam rahim so better dikeluarkan dan mereka membesar di luar.. Memang besar dugaan.. Hari tue, jugak saya terus kena admit HKL..

Pukul 10 pagi keesokkan harinya..

Saya dimasukkan di dalam dewan bedah, dibius dengan epidural untuk bius separuh badan.. Pukul 11.25 / 11.27 saya selamat melahirkan puteri-puteri saya.. Saya cuma sempat cium sekejap kerana mereka perlu duduk dalam akubator kerana meraka pramatang/premie sementara berat mereka hanya 1.6/1.7..

Untuk 3 hari duduk di hospital, saya hanya dapat melihat mereka untuk 2x sahaja.. Memang kesian.. di cucuk wayar.. di masukkan tiub.. tapi kalau itu untuk menyelamatkan mereka, x pelah saya redha.. Dan untuk memberi semangat kepada saya jugak, hari kedua, saya terus mengepam untuk merangsang susu keluar dengan cepat.. Kalau selalu, baby yang akan hisap kan.. Tapi untuk saya, untuk pegang pun tak boleh sebab takut mudah dijangkiti.. Jadi saya memang bergantung kepada pam sahaja.. Doktor memang tekankan, untuk baby preemie susu paling terbaik adalah susu ibu.. Memang cabaran sangat-sangat..

setelah dibenarkan keluar hospital..

Saya berusaha keras setiap 3 jam untuk mengepam sebab kena hantar susu pada anak-anak.. bermula dapat dari 1/2oz sehinggalah saya mampu mengepam sehingga 5oz.. Sehinggalah pada hari ke 10, anak-anak saya dipindahkan ke Wad Pediatrik KK9.. Pembesaran mereka, alhamdulillah semakin membesar cuma berat mereka on off.. Sepanjang mereka ada di sana, saya memang ke hulu ke hilir.. Macam dah tak pantang kan, tapi untuk kuatkan semangat saya pergi jugak.. Setiap kali hantar 25oz memang untuk anak-anak.. Masa tue, saya cuma ambik ESP + B Complex + Vit C + Vivix + Ostematrix..

Hari ke 15

Saya boleh menjaga mereka cuma saya perlu duduk sekali dengan mereka.. Memang ada disediakan katil untuk ibu supaya mereka dapat membesar bila ibu ada disamping mereka.. Alhamdulillah, sepanjang berpantang baru nielah saya mampu memeluk, cium, bercakap dengan mereka.. Selama 10 hari berada dengan mereka, setiap hari kenaikan berat yang mendadak.. Memang syukur sangat-sangat.. Doktor sendiri agak terkejut, saya mampu hasilkan susu badan yang banyak dari ibu-ibu yang lain berada di Wad tersebut.. Lagi pulak anak kembarkan.. Pada mulanyer saya agak prejudis dengan bersalin czer, sebab takut susah nak urus dengan luka, dengan penyusuan ditambah lagi hendak kurus.. Tapi saya percaya hikmah yang berlaku ini buatkan saya semakin kuat..!!!

Sekarang sudah 5 bulan.. 

Alhamdulillah, sekarang anak-anak saya semakin kuat.. Semakin sihat.. Tapi bila orang tengok tak macam 5 bulan sebab itulah mereka digelar baby preemie.. Kecik molek jer.. Alhamdulillah juga, saya mampu menyusukan anak-anak saya termasuk yang sulung sekali ( walaupun masih bercampur) tapi sekurang-kurangnyer Iman mampu menikmati khasiat susu ibu.. Alhamdulillah juga, saya juga mampu menurunkan berat badan dari selepas bersalin 68kg - 58kg ( berat sewaktu baru kawen) heheheehhee.. Syukur sangat saya ditemukan orang-orang yang sering memberi semangat pada saya terutama keluarga, suami dan kawan-kawan.. Syukur sangat, saya still lagi menggunakan ESP+B Complex+Vit C+Garlic+Vivix+Lecithin+Alfalfa untuk sentiasa sihat dan dapat menghasilkan susu badan yang banyak untuk anak-anak saya sehingga berumur 2 tahun.. In Sya Allah..

Sekian..

Nurul Shuhada Mohamada Raduan ( Nurul )
pm/Whatsapp/Telegram : 011-11532515
SID : 1001453
FB : Nurul Shuhada

No comments:

Post a Comment