Monday, December 1, 2014

Cerita Magika Beeha Yunos

Ade beberapa koleksi success story anak cucu yg msih sy blum publish, take turn ya.... tapi petang ni saya nak kongsi kisah seorang ni...mmg benar.. beliau hanya anak yg saya kenal dari alam maya.tapi dah mcm adik saya sendiri..... time tu October..(October ni sebenarnya bulan bertuah sy, bulan saya join jadi Shaklee distributor yg sah, bulan october gak bulan dimana saya bergelar Master... dan bulan October gak bulan saya meraih bonus 6 angka.).... okey back to story anak saya ni.. dia start join sah jd distributor. bulan October.. terus terang saya ckp..bulan tu mmg saya 'busy' sbb awal2 bulan saya dah set nak master bulan tu.. so stiap detik minit ,saat,jam dlm bulan tu sangat2 bermakna.. gune sebaiknya... Jadi anak saya si Beeha ni..dtg nak rgster n buat side income.. walhal bulan sebelum2 tu dia dah tanya dah.. tp tak jadi nak buat.. tak tau ape yg dia pikir.. bg saya..saya tak tunggu.. sy tetap reply pjg lebar.. tapi nak atau taknak.. suke ati..ye tak.so time sy sibuk tu la dtg nak buat biz la ape la..haha..dia ni masuk lebih kurang sama time dgn si Izzati...... jadi mmg sy tak expect si Beeha sejauh mana kesungguhan dia... sbb time tu sy tgh nak stabilkan ada beberapa org lg anak yg blum stabil...so dia ni most of the time indpendent.... tp stiap bulan sy tgk performance dia meningkat banyakkk...dan sy nampak kesungguhan dia... mmg dia ada mengadu.. tp dia antara anak yg sy boleh kategorikan sebagai anak yang always make my day... Ye betul saya sayang semua anak cucu cicit piut miut.. tapi ada yg kadang2 tu menduga tahap kesabaran dan keimanan.. saya layankan jugak... sbb bg saya.. dlm hati banjir cemana pun.. anda semua priority saya.. (kecuali kalo cik abe saya ada lah kannn..haha) Jadi si beeha ni mmg bersungguh.. awal2 dulu saya tanya bape nak dpt..dia ckp cukupla kalo dpt 2k je sbulan...tp sy kata kat dia.. kalau dgn passion u mcm ni.. rm2k tu kacangggg.....dan mmg betul.. dia naik rank dari Sup ke sr Sup dan bulan ni alhamdulillah rasanya title Coordinator insyaAllah dlm tangan lebih dari stabil..... ...
Luaran mmg nampak dia mcm takde masalah..tapi dia ni 'kuat'... dia berjuang demi 'anak2' dlm group dia... yelah kan.. kadang kita tak tahu mak kita nangis utk kita.. mak kita berjuang utk kita.. dan dia adalah salah sorang 'great mom'..
saya kongsikan kisah beliau...dia tak tekankan masalah dia,kerana bg dia, Allah ada bersama2 dan Allah uji ikut kemampuan.. dan kisah dia buat saya sejuk perut harini.. walaupun harini sy rasa mcm nak makann org.. tapi bila baca kisah dia.. sejukk perut I.. akhirnya seorang lagi anak saya bergelar Coordinator.. Alhamdulillaj..JOm baca.. agak panjang...tapi sama2 kita amik mana yg baik
_______________________________________________________
bismillah..
assalamualaikum...mggu yg bz..mengejar dateline kerja opis and opkos sbb mggu2 terakhir closing..mmg super bz ditambah dgn promo ESP lg super dooper bz..tp saya suke..sbb passion saya dgn sahklee..so tak kisah sume tu..
arini nak ambik masa bercerita..kisah saya bermula dgn shaklee..aritu nisa ade tanye saya..so, here i am..ambik masa, draft dan mengarang sbb dah lbh 4 kali tulis before this (bln lepas2) and hilang..so the best way-draft dulu and copy paste kat group..
saya start dgn shaklee as consumer dulu dekat setahun baru join as member..lama kan ambik masa utk ber-biz bukan mudah utk org yg dah ada pengalaman pahit join MLM dan investment dan rugi berpuluh ribu(me and my hubby)..and saya start business online on my own dgn business as dropship utk brg baby sbb saya tak de modal utk buat sendiri, order brg etc..sbb saya suke shopping baju anak, so saya decide utk wat business jual baju budak ni..memula mmg excited..byk kena wat..update fb page selalu, refer to agent utk order and even utk tahu item availability..berbulan2 buat and saya give up..sbb byk kerja kena wat..update tu ni and sometimes miscomunication ngn agent and agent salah antar brg pd customer etc..
and i decide bermula utk ber-biz dgn distributor yg saya beli lepas ter-nampak gambar apple kat blog dia..dgn words lbh kurg mcm ni..inginkan 4-5-6 angka income?hubungi saya..lbh kurg laa..hari2 mmg bukak blog dia, tp tak perasan..so terus pm and tanye...just daftar rm75..lama ambik keputusan tu..silent and think2..and bila rasa business baju baby bukan lg yg terbaik bila saya rasa tak leh g jauh (tak leh dpt income yg saya nak sbb margain kecik) so pm lg distributor tu utk join..off course dgn restu en hubby..distributor tu opkos laa kak cery..ehehe..
saya ingat join bulan october..tp bukan start immediately..kak cery tunjukan doc utk baca utk start, how to start, buat blog..etc..so, saya tak terus mula..saya decide utk buat blog dulu before announce pd semua that i'm shaklee distributor sbb kang tak de output nak bg plus with zero knowledge..so start buat blog, hari2 tido kul 2-3 pagi..hari2..sbb buat blog, saya tak simply copy paste sbb saya kena baca, and make summary on my own..ambik 2-3 blog utk buat refering..and strt my blog..pastu saya jugak buat summary point kat words program utk setiap set, siap dgn harga, info product, plus with testimoni..and saya print dan simpan soft copy tu kat setiap computer kat opis and lappy..so kalau org tanye saya dah ade handout utk saya refer..and sng bole terus copy paste jawapan tu kat org..tak payah laa saya terkejar2 cari maklumat..bila dah setup semua which ambik masa sebulan gak so saya baru start buat sharing kat fb..kenalkan kat kekawan kat fb tentang kewujudan saya as shaklee distributor..
ape yg saya sharing?saya decide utk focus set D - skin care set..sbb saya bermula dgn set itu jugak..bg testimoni kat fb, update product info, semuanya berkisar tentang set D..padahal ms tu saya rasa ramai org ambik shaklee sbb penyusuan..and saya tak byk knowledge tentang penyusuan ibu..walaupon dah baca few blogs tp saya pikir kalau saya meniru org lain promote set breastfeed, bila org tanye mcm mane nak jawab..cukup ke jawab by copy paste data?so, no..dont want to take risk..so saya decide to focus set D..set yg saya tahu and confident..alhamdulillah..masa tu ade kekawan 1-2 org nak beli trial set D..so dgn gelabahnya tanye kak cery procedure utk buat trial pack, mane nk beli zipper bag, tupperware etc..lega sgt bila kak cery nak jual sume tu..zipper bag, label and tupperware utk saya start trial pack..and kebetulan gaji then spend duit utk beli full pack..start with trail pack, pastu teruss dpt semangat utk promote lg..alhamdulillah..walaupon masa tu tak jual dgn harga ahli (saya bg customer harga retail and bg discount la - so upkan sket dari harga ahli utk tampung kos postage+kos minyak hubby)
padahal ms tu mmg compete dgn org yg dah lama jd ahli and jual harga ahli..alhamdulillah kalau rezeki itu miilik kite, ttp akan jd milik kite kan..walaupon jual rege tinggi sket dr harga ahli ttp ade org nak beli dan beli..2nd month dpt bonus 2 angka..rm20++, 3 rd month 3 angka rm200++..masa tu saya ingt g bank in cheque ngn en hubby..dia kate, tak pe..dari rm200 tu leh naik sket2 ke rm2000 kan..fuhh..smgt masa tu tak leh cakap la..thats the stori mcm mane saya bermula..
mak saya - kak cery mmg org yg sgt bz..tak suap info satu2 ke mulut saya..and saya mmg agak segan nak bertanye dia selalu...biasanye, saya refer kat blog dia..kat group jutawan..kat blog2 kekawan di jutawan..dari info product kepada info dan testimoni ape yg kena saya consult kalau customer tanye utk sakit itu ini yg saya tak tahu plus googgle dan relatekan dgn shaklee product..sbb saya rasa itu business saya dan saya bertanggungjawab dgn business saya..saya mmg tak tahu business plan shaklee..buat business shaklee sbb saya nak side income..nak income masa tu pon mmg set at least nak dpt rm2k utk saya bantu hubby dan spare payung kalau2 ujan..al-maklum..hubby buat business sendiri gak and we works sesama..so small business biasa ade ups and down..so saya mmg nak bantu dia..ditambah dgn anak saya yg penah operate 2 kali dgn kos rm14k ms umur dia 6bln..and saya tak de ape2 simpanan masa tu..saya tak nak menda tu jd..at least saya kena ade simpanan utk masa2 kecemasan saya dan keluarga saya..
dengan minat dan ditambah saya mmg pengguna tegar shaklee..means dah jatuh chenta dulu ngn all these products, saya mmg promote dgn hati..bermula ngn kekawan, then berjangkit2 dgn kawan kepada kawan and seterusnya dari blog dpt customer..mmg seronok..every month uv saya naik..sbb setiap kali nampak bonus masuk, saya kate saya nak lebih lagi..alhamdulillah..after few months saya naik sup..and effective sup dgn sendirinya after 2-3 bln jadi sup..and kemuncak bila dpt letter shaklee buat conference and saya salah sorg penerima award..what??award ape ni?tanye kak cery and yana..excited giler masa tu..sbb award?hahhaa..saya tak pernah bayangkan..and then naik kl dgn yana naik bas..tido kat hotel ngn kak cery sekali..masa tu saya dah ada anak2 downline..tp senyap sunyi sbb saya belom bersedia sepenuhnya nak ada anak..yes..my mind tak bersedia..takot..tak confident..masa conference, kak cery cabar saya utk naik rank..oo..masa tu dah selesa sgt kat tempat sup..dah dpt income 4 angka dah masa tu..rm1200-1900 dah dlm tgn tetiap bulan..itu my mission masa memula join..so dah dpt, saya rasa cukup selesa kat comfort zone.
.tp masa kat kl..bercerita face to face ngn kak cery and yana sepanjang 2 hari tu..saya rasa saya nak lebih lg...diorg leh dpt 5 angka..kenapa tak saya..yana leh dpt rm3k..kenapa tak saya..ingt soalan kak cery..bila nak naik sr sup biha?dah lama sgt dok kat sup tu..saya jawab..insyaallah..dia tanye lg..bila..i nak specific answer..next month bole?huaaaa..serius..masa tu mind tak leh pk sbb shock kot..ahaha terus jawab..yes insyaallah bole..yakin tak?dia tanye lg..huaaaa...ok ok..insyaallah kak yakinn next month bole jadi sr sup and naikkan aishah ke sup..pehh..malam tu tak leh tido+demam (padahal esoknya nak naik pentasambik award tu)..and esoknya, surround with people yg penuh aura2 positif dan berjaya ni buat saya rasa NAK berjaya mcm diorg..tgk kak cery and anak2 kak cery-iffah dan ramai lg yg turun naik pentas ambik award, smgt yg dtg dlm diri saya ms tu serius naik sampai kepala..mcm nak meletop..haha..bangga jd anak kak cery..masa tu setiap kali kak cery naik pentas, saya cakap kat diri dlm hati, saya NAK berjaya mcm kak cery,..saya AKAN naik pentas utk award2 yg lbh banyak thn depan..masa tu dok ngn yana, zura and ramai group jutawan..serius kitorg mcm dirasuk hahaa..
dgn doa, startegi yg betul..guide dari kak cery..alhamdulillah bln 6 saya naik sr sup..saya tak percaya..naik rank..yes..another step taken..saya rasa, bila kite dikelilingi org yg berjaya, kite akan paksa diri kite utk BERJAYA dgn mereka semua..tak nak tertinggal keretapi..tak nak tinggal jauh ke belakang..nak seiring dgn mereka..perjalanan saya mungkin tak sama dgn korang..ujian dan dugaan saya juga tak sama dengan korang..walau ape pon dugaan, saya tetap nak bgn dan melangkah..give up? ye seriusly pernah..masa saya sakit 2-3 bln lepas..dan kemuncak sakit masa last month..teruk dan buat saya down giler2..nnti lain kali saya akan cerita mcm mane saya atasi setiap ujian dugaan Allah tu dan mengatasi perasaan giveup saya and akhirnya dpt semangat saya balik..insyaallah, this month saya nak naik rank lg dan saya percaya saya boleh..lepas jumpa kak cery kat umah zura awl bulan aritu, dicabar dan tercabar bila kak cery tanye bila nak naik cordi..seriusly, banyak yg saya tak tahu..banyak yg saya kea ambik tahu..banyak yg saya kena ubah..utk saya naik ke step seterusnya..teringat masa kat shaklee conference masa lepas acara naik stage..kak cery tanye..mcm mane?saya ckp, cycle depan nak naik stage as cordi..kak cery kate..tak, akak yakin u leh naik sampai sr cordi..pehh..minda tak sempat pk but terus proses ayat tu masuk and feel sampai skrg..kalau 2-3bln lepas nampak semuanya mustahil, tp makin lama vision tu makin jelas..tq to especially kak cery, my bff - yana dan group jutawan..dgn semangat yg saya ambik dari mereka buat saya bertahan sampai ke hari ini dan jugak utk anak2 di teamwork
..saya tak leh giveup sbb saya ada anak2 di teamwork yg perlukan guide dan smgt saya..yes..menyahut cabaran bertahan utk 12 bulan pertama..menghadapi 50 ya dan 50 tidak..utk pergi 10-20 tahun lg dlm business ni..berjaya dan stabil...yes..as jutawan muslimah shaklee..
saya ada impian saya sendiri..saya percaya anak2 saya disni juga ade impian yg tersendiri..ini business kite..bkn business upline kite atau business org lain..kite yg tentukan bila kite nak gerak, bila kite nak bertindak, bila masa plak kite nak rehat dan berenti..tak de sape bole paksa kite buat kalau kite mmg tak nak buat...kite naik bkn sebab org suh kite naik tp kite sendiri yg bersedia utk naik dan melangkah another step...saya dah sampai ke tahap ni, saya tak nak toleh belakang lg..pesan saya, kalau ada masa, surround urself dgn org2 yg berjaya..kalau ada masa, join meeting dgn kak cery or dgn group jutawan...feelnya lain..auranye lain..semangatnye lain..betul kate org, bila kite mengelilingi dan dikelilingi org yg bejaya, kite juga akan paksa diri kite utk berjaya seperti mereka..malah lebih baik dari mereka..
saya dah rasa bonus 2 angka, 3 angka, dan 4 angka..now alhamdulillah stabil average rm2k-3k..tp saya nak lebih lg..saya nak dapat 5 angka bonus dan saya rasa saya bole dapat before this year cycle ends..dan saya nak bantu anak2 teamwork utk dpt ape yg saya dah dapat..yg penting usaha dan doa kena selari..kena ade usaha sbb tanpa usaha, kite tak kan ke mana2..cepat atau lambat, kite yg tentukan sendiri..kite dah ade group yg betul, jalan yg betul..tinggal tunggu kite aje..yes..diri kite..nak bertindak atau masih nak tgk aje org lain bergerak dan berjaya?tepuk dada tanye impian masing2..cukup kuat ke impian kite utk jd push factor utk ke bergerak dan melangkah?
bulan october tggl seminggu aje lg..ape2 pon boleh berlaku dlm masa seminggu ni..tingkatkan usaha kalau rasa usaha itu masih belom cukup dan masih ada yg perlu kite kejar..Allah tetap mengira setiap titik usaha yg kite buat..insyaAllah ganjaran nye ada utk setiap org yg berusaha..doa saya selalu ada utk semua..all the best utk 7 hari terakhir bulan october..saya percaya ramai yg naik uv bulan ni..bukak minda anda luas2 and see beyond ur eyes, see your dream clearly dan yakin dgn diri yg anda bole lakukannya..insyaallah cepat atau lambat, Allah yg tahu bila masa yg paling sesuai utk setiap kejayaan kite..
all the best and lots of spirit hug dari saya...
_________________________________________________________________
Sekian terima kasih
Mama Faiz si Kelip2

No comments:

Post a Comment