Wednesday, December 3, 2014

Cerita Magika - Norhanita

Terima kasih ita kerana sudi berkongsi...sy tumpang bangga dgn cicit sy yg berhati kental ni..dh pun bergelar key coordinator...x lm lg title master tu insyaallah. .uoll baca dan pljari lah..ade byk point yg bliau share pnglmn bliau..antaranya..menguasai ketakutan....ye mmg ade lg 17hari shj..rasa takut dan segala mcm rasa..tp kalau x fight..mmg takkan rasa manis hasilnye sebagaimana uoll rasa manisnya bonus harini..dan oh ya..nak senanh tak semudah yg dsangka tapi tak mustahil jugak....jomm bacaaa
-----
---------
Assalamualaikum semua. Kak cery minta sy buat sedikit sharing tentang kisah saya. Kisah saya tak macam kebanyakan rakan-rakan yang lain. Yang bermula dari pengguna dan kemudian register ahli. Saya bermula memang dengan niat untuk buat biz. Saya dulu bekerja sebagai researcher di S***m bhd. Nak kata income dekat situ sikit..tak juga. Tapi takde la tinggi mana pun. Tapi saya kerja disitu macam takde kepuasan pada diri dan beberapa sebab personal yg saya takmo reveal lg buat masa ni. .Saya register member pd tgh bulan oct 2011
. Saya masih igt lagi keadaan tu…sebenarnya…dah beberapa bulan hati rasa tak seronok. Memang sentiasa mohon pada Allah tunjukkan jln pada saya apa yg patut saya buat. Saya pernah survey2 biz… selalu sembang2 dgn kawan2 apa planning biz nak buat..dr buka nursery, kedai dobi, kedai baju..sampai la ke jual tudung. Yg jual tudung tu…sy plan nak jual online..siap dah contact supplier di KL. Dia siap kata bole dtg kedai dia utk borong. Mmg murah lah sy dpt dan design bole pilih..dan cantik2 belaka. (bila terkenang sy gelak sorang2)
Sampai satu hari tu..saya nampak Master Hadhatina (mommy sy) posting psl income beliau yg 5 angka. Hadha ni kawan satu sekolah menengah. Dia buat dh lama..tp saya tak pernah tahu (sebab tak pernah kisah)..dan saya tak tahu pun apa2 pasal Shaklee…tak pernah dgr nama…tak pernah tahu Shaklee wujud..tak tahu pun Shaklee ni MLM (again..sebab tak ambil kisah).. posting tu buat saya tertarik hati.. terus PM hadha malam tu juga. Tanya2.dan terus buat payment. Betapa mudahnya lorong yang Allah beri…yang Allah tunjukkan untuk sy keluar dari kemelut hati saya. Masa saya register member tu..saya tengah mengandungkan Dhani…5 bln… masa ni saya memang nk buat Shaklee untuk dptkan side income aje.takde niat lg nk berhenti kerja. Sebab kerja saya dah secure.. bak kata orang..kalau jd apa2 pada ekonomi Negara..kerja saya tak terjejas..still gaji masuk. Plan saya masa tu..dapat 300-400 pun jdlah… dpt jugak tamping kos anak nak anta ke pengasuh… pampers lagi.. dll keperluan.
Start je register…sy terus baca semua yg ada dlm group. Apa2 yg saya tak paham terus tanya (tp tak semua hadha jawab.sebab kadang2 soalan tu soalan basic2 la..tapi sebab excited punya pasal. Mula2 down..sebab tak dilayan..tp lepas sentap tu saya pk balik sendiri…ni biz aku..kena la usaha cari sendiri. Takkan nak harapkan upline je bagi jawapan. Bermula dr saat tu lah saya lebih suka berdikari. Segala masalah yg customer kemukakan sy google..kalau dkt group..saya guna kanta pembesar utk cari info berkaitan. Info dan ilmu baru sy jot down dlm buku, buku saya tak kemas.. carca marba..tapi saya yg nk baca..so ikut suka la kan… sy paham sudaa… Saya juga bukan macam orang lain…register2 terus naik..register2..terus dapat anak. Saya ambil masa 6 bln untuk naik ke supervisor. Tanpa ada anak yg serius nak buat biz. Masa tu ada 3 org anak kalau tak silap tp semua tak aktif. So sy totally bergantung pd personal uv. Dan saya naik supervisor masa dalam pantang. Alhamdulillah dalam pantang suami sgt membantu..dr segi beli brg..dr segi pos barang dkt poslaju. Dan lepas naik tu…Alhamdulillah sy sentiasa effective..pun dgn puv sendiri.. sakit memang sakit..tapi sebab saya nakkk sgt…so redah je tanpa byk soal..tanpa byk fikir…dan masa naik sv tu la sy terfikir… sy boleh dpt 2k..padahal niat sy nak dlm 3-4 ratus je sebulan. Why not sy focus Shaklee ni dan tgk samada saya boleh pergi jauh ke tak…dari takde niat nk serius biz..sy jd serius…terfikir…why not sy jadi WAHM (working at home mother). Duduk rumah.. tapi income masuk. Saya start pasang angan2… once income sy lebih dari gaji hakiki…saya akan resign.
So bermula la episode sy dgn cita2 lebih tinggi dari tu. Bln june sy naik sr sv. Dan julai sy naik coordinator. Bulan ogos income sy dah lebih dari gaji hakiki. Tapi tak terfikir nk berhenti kerja. Suami yg kemukakan cadangan agar sy berhenti kerja dan focus Shaklee dr rumah. Saya terdiam sekejap. Dia cakap…kenapa??? Tak yakin ke??? Saya PM kak cery..Hadha…minta pendapat diorg… dan kak cery suruh buat solat istikharah..mmg sy buat… lepas buat tu..nk pergi kerja rasa berat… dkt ofis hati tak seronok…. So tanpa buang masa…sy karang surat untuk resign… september officially sy bergelar WAHM. Haru biru sebenarnya time tu sebab dah biasa kerja…tiba2 duduk rumah je kan… nk biasakan diri dgn keadaan tu ambil masa jugak. Berkat usaha yang tak henti2 October 2012 saya naik sr coordinator. Dalam rank ni saya diuji. Sumber kekuatan saya iaitu ayah saya telah dipanggil utk mengadap Ilahi pd 30.11.2012. Down sgt masa tu..dah la hari tu closing. Saya tak boleh fikir..Hadha tolong buatkan closing utk saya. Thanks Hadha.. tapi sy cuba bgn..demi emak..demi suami dan anak2 sy..demi adik2.. dan demi anak2 shaklee sy...Alhamdulillah dalam sedih2 sy cuba lawan..tak pernah tunjuk pada org apa yg saya rasa..sebab bagi saya..tak perlu tunjukkan kesedihan kita pada org. biar saya simpan sendiri… tapi sampai sini..saya stuck.. saya dlm comfort zone saya… rasa mcm susahnya nk bergerak ke depan lagi… 9 bulan saya dkt rank ni…lama kan?? Orang lain..9 bulan dah boleh naik master dah dr SID biasa tu. Sebenarnya dah 3 bln saya cuba usaha untuk naik ke next level..tapi tak dpt2..bln may sy cuba..tak dpt..bln jun saya cuba juga tak dpt…usaha tak cukup kuat sebenarnya. Masuk bln julai…saya cakap dah pada diri..bln ni…aku mesti naik key coordinator…lama dah aku duduk dlm zone selesa ni. Mmg psg niat dan azam sungguh..siap cakap..xmo setakat 7 point tapi nk 8 point. Lps 2 minggu..nmpk macam harapan tipis untuk naik. Tapi sy struggle..coaching anak2..mohon pada Allah tak henti2. sebelum 1 minggu terakhir..saya dah nampak bayang2 yang sy akan naik key coordinator tp point masa tu boleh pergi 7 point je. Saya niat dan azam nak 8 point..so mmg mohon sungguh2 pada Allah..saya nak naik dgn 8 point.taknak 7 point. Subhanallah… masa petang hari terakhir tu… saya kira2…cukup point untuk saya naik key dgn 8 point. Anak2 sgt pantas berlari disaat akhir..syukur sgt pada Allah. Memang sy menangis malam tu masa bgth hadha. Sayu sgt…Allah ada perancangan yang lebih baik untuk sy. InsyaAllah dalam fasa untuk pergi ke peringkat lebih tinggi dan azam sy mmg cycle ni saya akan jd master for a life time. InsyaAllah
. Untuk pengetahuan…perjalanan sy juga seperti yang lain tak mudah. Customer janji nk beli..cancel last minute….pdhal brg dah beli..ada yg tanya macam2..tp tak beli.. dah posting macam2..takde org tanya..pernah kena marah sebab healing crisis dia teruk sgt..walau dah terang panjang lebar.. taknk terima..minta refund duit.. family mula2 tak support..kena marah dgn bapa sedara sebab resign… dll…haiii..mcm2 laa…kalau nk list takkan abis.
Tp mmg prinsip saya…takmo focus pd masalah.. penat memang penat..tidur 2-3 pagi tu biasa dah… tp redah aje lah..nk senang kena la susah dulu..kan?? Apa yg saya buat? Seperti biasa..sama seperti mereka2 yang lain. Ada niat/target/planning yg jelas. Ikut master checklist serapat mungkin. Sentiasa positifkan diri. Jika rasa fikiran negatif nk dtg…cpt2 cantas..banyak2 berdoa/berzikir. Bila down suka baca success story rakan2 yg lain.
Sebut pasal takut..manusia normal mmg akan rasa takut. Tapi jgn ikutkan. Kena lawan..cabar diri utk atasi rasa takut tu. Rasa takut tu kila tak dilawan akan memakan diri kita sendiri. Akan buatkan keupayaan kita terbatas. Sebab tu la keluar macam2 alasan yg tak seronok nk didgr.
Follow apa kata emak/nanny/great nanny suruh buat. Tanpa byk soal. Tanpa byk fikir. Redah je Jauh dari upline/emak bukan alasan utk tidak boleh Berjaya. Sampai sekarang..seriously sy ckp..sy tak pernah ada peluang utk dpt offline/direct coaching dr hadha. Setakat wassap dan pm2 di FB je.. tapi…yg paling penting diri sendiri. Hendak seribu daya..tak hendak seribu dalih. Sy mmg byk belajar sendiri..
1st offline coaching sy dgn kak cery masa kak cery dtg penang(saya duduk kulim tau..bkn duduk penang..so mmg travel lah angkut anak2 semua dgn en suami kena join sekali..heheh) . Then dgn along.. dan selepas tu.. setiap kali ada sesi offline coaching/gathering..sy tak pernah miss… kalau nk ikutkan..semua yg saya pergi tu saya tahu dah isi2nya..sama je dgn apa yg ada di FB ni.. tp percayalah..kesannya tak sama…saya pergi sebab nk jumpa dgn org2 hebat je.. nk serap aura2 mereka..hehe..even gathering KL pun saya pergi yg saya rasa kebanyakan org cakap..ala..bukan penting pun semua tu..nk pergi jauh2..keluar modal byk.. tapi saya yakin..akan ada ‘sesuatu’setiap kali saya hadir ke majlis yg group anjurkan. Sentiasa ikut perkembangan group biz FB. Tiap2 hari kalau tak masuk rasa tak lengkap hidup. Jot down apa2 ilmu baru Kalau ada offline coaching/gathering/magic sharing..datang lah utk kutip ilmu/ambil semangat/ dptkan aura mereka2 yg dah berjaya Amalan rohani dan doa jgn dipandang remeh. Kita berurusan dgn manusia. Hati manusia siapa yang pegang??? Allah kan?? Jd mohon pada Dia apa yg kita nk secara spesifik Upkan ilmu marketing. Kita bergerak secara online..jd kenalah belajar. Ilmu byk..google je macam2 keluar Letakkan diri kita dlm diri customer yg mahukan hasil terbaik buat mereka. Beri cadangan yg bersesuaian dgn mereka. Bukan semata2 untuk menjual tp niatkan untuk bantu mereka capai kesihatan dan taraf hidup lebih baik dng Shaklee. Layan customer sebagaimana kita mahu org layan kita. Anggap mereka sebagai kawan.mereka ada hati. Bersangka baik pada semua org. Keluarkan sedekah/zakat mengikut kemampuan kita. Jgn risau kita takde duit. Takkan jd miskin dgn bersedekah. Malah akan bertambah. Utamakan keluarga dulu… suami..anak2..emak..ayah..adik2.. saya sebolehnya akan penuhi permintaan mereka.
Saya bukan dari keluarga yang senang. Dan sekarang hanya tinggal emak je. Mmg tanggungjawab byk pada sy sebab abg n adik2 yg lain tak berapa mampu. Kalau adik2 minta duit.. selalunya sy bagi double. Mereka minta tak banyak.setakat 100-200 je.. apa2 yg mereka minta tlg..tlg.. tanpa byk berkira…
Memberi dgn ikhlas. Tanpa mengharapkan balasan. Jgn terlalu berkira.. Saya bantu anak2 biz saya…customer2 even bukan customer pun..dgn ikhlas… sharing ilmu juga ikhlas. Saya tak harap mereka balas apa yg saya beri. Cukuplah jika mereka bahagia. Saya rasa bahagia. Saya rasa cukup setakat itu..panjang kan??saya doakan Semoga kita semua dlm jutawan akan terus Berjaya dan terus Berjaya. Jika nk bantu orang lain..kena lah mampu kan? Jika tak mampu…bagaimana nak tlg orang lain. … untuk ada kemampuan tu..kenalah usaha dgn gigih dulu kan??? Setakat ni hanya mampu byr zakat 3 angka…insyaAllah soon sy akan mampu byr zakat 4 angka pulak. Selamat hari raya semua. Bln yg bgus utk teruskan bersedekah dan memberi. InsyaAllah akan ada sinar dipenghujung jln bagi mereka yg berusaha. Maafkan segala salah dan silap buat yg mengenali sy. Dan maaf panjang sgt kott… hehe
-------
Thanks ita for sharing...dan buat anda semua...muhasabahlah sndiri sejauh mana anda btul2 komited dlm shaklee.kalau anda ckp anda ade byk halangan ..cube baca kisah diatas...ita juga bermula dgn ZERO..sdikit demi sdikit dah smpai tangga keycoordinator....apa yg sy lihat...kalo dulu bliau sndiri..tp kini dlm grup bliau ramai dh merasai income 4angka..selayaknya bliau mnjd great leader.....dan sy sebagai tetamu dlm secret grup bliau nampk kesungguhan beliau....berbaloi kesabaran bliau..berbaloi usaha keras ita....im so proud of u Master2be Norhanita..
Okey ye anda semya..cukup dah dgn 10001 alasan..lg byk alasan..lg jauhla nak capai impian....pepatah mngatakan..sdikit2 lama2 jd bukit....jd check blk berapa byk usaha yg telah anda laburkan...berapa lama anda sanggup bertahan..
All the best for the next 17magic days.
Withlove..
Mamafaiz -jutawan luar biasa

No comments:

Post a Comment