Thursday, December 11, 2014

Cerita Magika - Rafaliah

Salam petang semua.. saya faham semua tgh mengira2 closing Jun, menguruskan order, customer... petang2 ni.. take 5 kejap..rest.. dont think too much... saya nak kongsikan kisah salah seorang customer alam maya saya.. asal2 daripda customer yg lepas berapa bulan tu dia jdkan shaklee as side income.. sedikit background:saya kenal beliau dari alam maya..actually kwn seuniversiti dia dulu adalah kwn saya time di petronas carigali... kwn dia yg jd customer saya dan link blog saya ke blog dia.. yg si Lia ni cume customer alam maya... . bezanya..sy tgk dia sabar mkn suplemen (alhamdulillah.. sbb awal2 dulu healing krisis dia dan anaknya irfan gak kuat gak)...dia ni asal keje Engineer di (alamak tak ingat apa nama kilang jepun tu) kat bdr baru bangi).. tapi last mth dah buat shaklee fulltime sbb nak jaga anaknya.(bulan ni start fulltime kat lia kan?)..
actually yang saya nak tekan kan adalah.. FROM HERO TO ZERO... sebenarnya ,dlm grup ni, .. semua walau tinggi mana education or pangkat kerja TAPI SATU YG SAMA..semua bermula dgn ZERO (know nothing about shaklee, about suplemen, vitamin, markting)>JADI ANDA YG DECIDE NAK PERGI JAUH MANA...KECUALI.. saya,master lyna dan Nur Laila.. kami tiga ni kenal shaklee dah lama dah.. dari kat miri 6-7thn yg dulu... cume tak fokus buat bisnes, tak vetul2 EXPLORE apa peluang sebenar yg shaklee kasi.. tak FOKUS..start setahun dua ni baru kami FOKUSSS...

Jadi yg sy nak tekan kan kat sini..SEJUJURNYA saya kagum dgn you all..start from nothing.. tapi dlm masa setahun...setahun lebih.. or dlm masa berapa bulan.. dah boleh JADI SUPERVISOR, jadi SENIOR SUPERVISOR, jadi COORDINATOR.. JADI KEY COORDINATOR, JADI SR CO.. JADI MASTER..income dah bleh 4-5 angka.. kagum ..tu namanya kalau fokus tak mustahi..... sy kagum dgn anak2 sy yg sy rasa lebih hebat dari saya...Azlin(momma mia), Laila( spirit semangat yg tak pernah padam tak pernah give up walau setahun tak nampak ape)...Iffah (dlm masa setahun++ dah bleh nak cecah master walau start dgn zero dgn sakit teruk)...anak2 cucu JB yg saya dah jumpe face toface (lyana.beeha, fai,zura, kak Laila ismail).. sy adore dgn u all yg semnagat sangat kuat.. tarikan magnet korang mmg best...anak di penang.. Izzati.. yg jumpe bersua muka sekali je.. tu pun mkn2 je. takde kelas sama2 lagi.. tapi beliau buktikan walau jauh bukan alasan tak dpt turun kelas,cnfrence atas bukan alasan utk sampai ke level dia skrg.. dah beranak pinak dah grup dia..DIla roslan.. pun setahun hanya dia sorang.. tak pernah give up.. terus berusaha..anak di KB. kak mahani.. walau hanya kerja dari umah,tak ramai kwn diluar katanya.. tp tgk skrg dah bleh dpt 4 angka.. sape kata suri rumah taklih bantu suami..kaknie dah buktikan....dan oh ye.. Adda,yg juga suri rumah dgn background master.. yg tak pernah give up.. skrg tuhan dah beri dia anak cucu utk dia polish gune kelebihan terpendam...tu tak masuk anak cucu di brunei.... ..kalau sy nak listkan sampai esok tak habis.. yg mana saya tak sebut.. trust me .. SAYA BANGGA DAN KAGUM DGN U ALL sbb MAMPU buat lebih hebat dari saya.. . u all start dgn zero.. tapi tTENGOK setelah brape bulan u all dah sampai tahap ni.. dah berapa ramai org diluar sana yg u all rasakan happy diorang.. saya salute.. SAYA PERCAYA DGN YOU ALL>. anda sendiri mcm mana?.. pernah tak u all tgk cermin dan AKUI yg YOU ALL NI hebat?pernah tak u all belek muke u all dpn cermin DAN PERCAYA yg you all ni BESTT , MAMPU PERGI JAUH... Pernah?pernah pernah????pernah?... (gemaaaa skitt)..
pernahh takkkk... cube tgk cermin.. dan tanya diri anda sednrii.. jwb dgn jujur dgn diri anda.. APA YG ANDA SUKA TTG DIRI ANDA?akui kelemahan diri?akui kehebatan diri..buang EGO, buang semua ketakutan.. dan yg penting.berhenti fikir terlalu byk ttg org lain dan perkara lain. berhenti fikir banyak ttg apa org lain buat SEHINGGA ANDA LUPE KELEBIHAN ANDA.... TAPI TANYA DPN CERMIN TU> APA YG ANDA DAH BUAT.. APA KELEBIHAN ANDA..

Eh TERPANJANG LAK INTRO.. actually saya nak kongsikan kisah RAFALIAH... dia sama mcm you all .BERMULA DGN ZERO.. mari baca..AMIK MANA YG POSITIF…mari baca tulisan dari hati ke hati Lia
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"...
Sharing pengalaman saya sendiri caner saya boleh buat bisnes Shaklee ni.. from ZERO to HERO..:-))Ramai yang bertanya kat saya, caner saya mula2 buat biz Shaklee ni? Terus terang saya cakap, saya start from ZERO. And i wanna be a HERO. From ZERO to HERO, start SMALL, end BIG. Saya memang takde background marketing, promoting, apatah lagi background bab2 bisnes ni sebab saya dilahirkan dalam family yang takde background bisnes. So why not? Abah saya seorang penjawat awam (dah pencen dah pun..) dan mak saya seorang surirumah sepenuh masa. So, Abah saya memang trained kami adik beradik study elok2, pandai2, untuk dapat secure job and secure future. Tapi, pada saya itu bukan jaminannya. Jaminan yang paling besar dan bermakna ialah bila kita ada bisnes sendiri yang boleh diwarisi turun temurun. Tengok jelah kaum Cina, bapanya hanya ada kedai motor, anak belajar tak pandai pun tapi anak dia boleh sambung perniagaan bapanya. Ini kisah benar kawan sekelas saya seorang bangsa CIna, tak berapa pandai belajar, tapi dia sekarang ni dah Berjaya ada kedai motor besor..belajar takat SPM je pun..

Well, am not saying that education is not important. It is important, tapi academic education semata tak menjamin apa2, tetapi lifetime education lebih ada value. Saya adalah antara anak yang malas belajar, results pun takdelah power jika dibandingkan dengan adik2 dan kakak saya. Abah saya cakap, saya bukannya tak pandai, tapi saya ada sikap MALAS yang sape2 pun takleh nak ubah, kecuali diri sendiri. Masa saya belajar di Uk, semua kena buat sendiri. Kemas tempat tidur sendiri, masak sendiri, beli groceries sendiri, basuh baju sendiri, semua kena buat sendiri..takde dah mak nak buat semua..sebab jauh kan..Nak tak nak sikap MALAS tu dikikis sedikit demi sedikit. Ada hikmahNYA Abah saya suruh belajar jauh sebab kalo saya belajar kat sini, mungkin saya pun tak buat bisnes ni kott..hehe..Well, bila saya berada dalam keadaan MEMAKSA, segala-galanya boleh berubah.

Jadi dari situlah saya boleh terjebak buat bisnes Shaklee ni. Saya ketika itu berada dalam keadaan TERPAKSA dan MEMAKSA. Saya buat bisnes ni bukan side income semata2, tapi kerana anak saya Irfan. Anak saya ada masalah acute bronchitis. Ada gak kata asthma. Irfan kena sejak umur 5 bulan. So, memang agak sukar bagi Irfan especially bila kena tinggal kat taska time saya bekerja. Tahun 2010, Irfan admitted 2 kali disebabkan pneumonia. Saya amik UPL 3 bulan. Jenuh jugaklah suami saya. Doctor pakar nasihatkan saya yang Irfan memang takleh duduk taska sebab paru2 dia lemah dan mudah terkena jangkitan. Saya dan suami pening kepala apa nak buat. Lepas tu saya tekad nak buat bisnes, ada gak terpikir nak buat bisnes jual2 tudung or kain2 tapi bisnes camtu I have to go by volume. Last2 carik2 supplemen je utk bantu Irfan. Sudahnya terjumpa blog Cery, terus beli supplemen dan saya nyatakan hasrat nak buat bisnes. Masa tu takde plan ape pasal bisnes ni. Kira tutup mata pilih Shaklee sebab dalam fikiran target nak buat semata2 sebab Irfan.

Bila keadaan TERPAKSA dan MEMAKSA, segalanya pada saya boleh berubah. Daripada MALAS jadi RAJIN. Nak tak nak saya kena buat gak bisnes ni kalau saya nak jaga Irfan kat rumah. Saya CABAR DIRI saya, bagi FULL COMMITMENT.. niat nak bantu suami, nak jaga anak.. taknak lagi hati saya risau pasal Irfan bila saya kat tempat kerja.. so apapun saya REDAH je... macam2 dugaan, penah rasa nak give-up tapi tak jadi..huhuhu.. pasal marketing ke, promoting ke, bab2 online bisnes ni semua saya baca.. dulu takde grup macam sekarang ni.. everything kena buat sendiri, ada ketika masa tu baru2 start bisnes, sebulan ke 2 bulan pertama saya banyak tanya Cery itu dan ini..tapi sampai satu tahap, saya terfikir, kalo saya kat tempat Cery, mesti lama2 pun rimas gak kan, jadinya banyakkan membaca.. so dari situlah saya pelan2 buat.. sebab dah AIM satu hari nanti nak buat fulltime..
So, apa yang menghalang anda dari terus Berjaya dalam bisnes ni? Jika anda ada terfikir, “ohh..takpe, buat tak buat bisnes ni pun takpe..sebab saya ada suami keja tetap dan suami saya mampu..” Saya nak tanya anda balik, “ SEJAUH MANA anda CONFIDENT yang suami anda MAMPU? Apa yang MENJAMIN SUAMI ANDA MAMPU? Andaikata satu hari nanti suami jatuh sakit (contoh je yea..) dan TAK MAMPU nak bekerja semula, camaner anda dan keluarga?” Anda sanggup harapkan DUIT SUAMI nak beri pada mak sendiri? Fikirkan.. Doa ibu bapa ni SANGAT MUSTAJAB. Barakah kita bagi DUIT pada mereka, ALLAH balas jauh lebih banyak daripada tu..:-))

No comments:

Post a Comment