Wednesday, December 3, 2014

Cerita Magika - Marlina Halimi

Alhamdulillah.. dlm kata cuti weekend.. saya sempat utk jengah training grup PAF di trening room Faizland pagi tadi (gud start master2be Puteri..u will END big sooner)..jengah je sbb diorang proceed training... pastu tghari gi singgah rumah raya Master Azlin di SHah Alam.. lawat baby skali..pastu dlm kul 1.30.. gi memenuhi jemputan magic raya grup master hafsah dan master zahirah.. ..tu pun duk kejap... sbb pastu kene balik.. sekrang saya jengah je.. sbb masing2 dah independent,stabil dah organisasi masing2..sy dah takyah ckp byk. senang keje aaaiiiii... hihih.. tapi kalau uoll nak lepak personal dgn saya.. anytime leh dtg opis faizland on weekdays yer...
oh yer.. dah alang2 pg tadi sy baca kisah kejayaan anakbuah new SrCo kita cikpuan Maria-Firdaus.... kisah Puan marlina. saya baca.. hiba dan sayu.. dan kagum sbb tgk semangat juang beliau.. uoll baca lah sndiri ye..sy ckp dlm hati.. tabahnya dia ni.. dan guess what.. sy jumpe dia real di majlis ptg tadi.. dia dtg introduce diri...dan mmg dia ni murah btul snyum.. nampak hepiii jerr.. kalau sy tak baca kisah dia pg tdi. mmg sy tak sangka cabaran dia hebat... skrg sy tau rahsia beliau adalah MURAH DGN SENYUMAN..hihi.. so uoll ape2 pun ujian melanda.. senyumm jer ye.. dan jgn berkira dlm memberi... sy ckp ke dia sy nak share kisah dia di jutawan.. dia segan tapi dia tak menolak..sy doakan dia berjaya. insyaAllah.. so anda semua SILA BACA..bliau dah nek srsup.. insyaAllah.. soon bleh masuk kelab 5angka mcm mentor/mak bliau.. JOM BACA

"..Bagaimana saya terjebak dengan Shaklee...entahlahh...Allah yang buka hati saya rasanya...2 in 1 ke 3 in 1 ke camtu lah rasanya...saya dah lama ikut blog MariaFirdaus..dah 2-3 tahun rasanya..selalu baca pasal Maria buat business Shaklee tapi just baca tak de perasaan langsung nak join. Husband suggest tuk join Maria...Ohhhh TIDAKKK...TIDAKKK..TAK AKANNN...sebab saya tak minat berniaga, saya tak suka jumpa orang, itu bukan bidang saya...NO NO NO!!! memang tak de perasaan tak kan nak paksa kan...tapi lepas tu kebas tangan saya makin menjadi-jadi...pergi klinik doctor suh pi hospital tuk operate sikit...hissss tak nak la..dalam masa yang sama saya baru pindah department lain..saya tak boleh buat kerja...saya tak faham...tak boleh langsung..fikiran buntu dengan husband yang sakit, anak buat perangai...fikiran memang tak tenteram langsung..rasa slow gilerr..kenapa lah tak faham2...
Masa tu rasa down giler...rasa macam tak guna satu sen pun..tiap-tiap hari mengadap computer macam nak masuk dalam computer tu tapi still tak paham...macammana?? tak pernah rasa seslow macam ni..tiap2 hari pergi kerja rasa macam nak nangis stress tak tau nak cakap...TETAPI sebenarnya itulah titik permulaannya...dari rasa tak boleh kerja, masalah family...tiba-tiba Allah bukakan mata..bukakan pintu hati untuk berubah...untuk mencuba sesuatu yang baru...saya terus hubungi Maria, saya cakap saya nak jumpa dia..nak tanya pasal biz..just belasah je lah...lepas tu Alhamdulillah dapat jumpa Maria..dari situ hati terus terbuka ‘why not aku mencuba’ ok ke tak ok ke tu perkara no 2...saya pula memang perlukan supplement sebab selalu sakit, saya beli supplement dari Maria tuk kebas-kebas tangan, migraine yang teruk, badan letih, lesu x bermaya...saya ambil semua...kena cuba..tak cuba tak tahu...mahal pun mahal lah...nak sihat nak rasa keberkesanannya...betul ke produk ni produk yang bagus...memang nak kata yakin sangat tu tak le...tapi just cuba..
Alhamdulillah...tak lama lepas amalkan tu nak katakan semua penyakit yang saya alami tu hilang...Allahuakbar...tak terkata...gembira..seronok..bersyukur sangat-sangat..saya bagi tau Maria...Maria cakap just share...share kat FB (tak pernah ada FB & buat FB masa end of April’13) apa akak rasa...saya memang ikut je...tak cakap banyak..share..share...lepas tu ramai pulak yang bertanya...saya jadi seronok..seronok pergi branch ambil barang & hantar kat orang...seronok tak tau nak cakap macam mana, memang seronok sangat, seronok dapat bantu orang lain...betullah bila kita bantu orang kita akan jadi happy...selama saya bekerja dah hampir 15tahun ni saya tak pernah rasa seronok macam ni...dapat bonus berbulan pun tak rasa seronok macam ni..Husband nampak saya happy...happy dengan apa yang saya buat...husband memang tak cakap banyak memang bagi 100% sokongan...
Saya start baca semua info dalam group..group Maria, Group Ainul, Group Hafsah, Group Mama Cery...saya baca semua...saya beli buku..buat nota..tulis info yang ada...mula2 memang serabut tak tau mana nak mula...terlalu banyak info...tepon Maria..Maria cakap kalau dah serabut sangat baca info dalam group Maria dulu..pastu Group Ainul...saya buat...baca..salin..copy..print..buat..just do it...tapi saya tak tinggalkan amalan rohani...amalan-amalan magic yang Mama Cery selalu cakap.. tengah malam saya bangun buka handphone baca semua info kat dalam Group, belek apa-apa yang patut, sematkan dalam kepala segala tips2 dalam Group Mama Cery..tanpa jemu..tanpa rasa letih...malah sentiasa bersemangat bila baca semua tips2 tu...saya nak buat semua itu...saya apply dalam kehidupan saya...
Itu semua yang bawa saya ke tahap ini...memang Allah tolong..Allah bantu saya..saya merayu merintih padaNya...sebab saya lemah..saya tahu kekurangan saya..saya tak pandai IT, saya tak tau marketing plan, saya tak tau nak buat blog macammana...buat-buat blog...dah jadi dah..tapi tak tau nak edit semua nak bagi cantik...memang tak tau..google..pun tak paham jugak...masyaAllah ape ke lembab sangat pun tak tau la...menangis nak buat blog...tapi masih tak boleh...tak jadi...saya pasrah..saya memang tak boleh buat...so saya just tumpukan pada offline...kawan2 office..saudara-mara..jiran-jiran..sahabat-sahabat...Alhamdulillah...Allah tolong saya
30/6/2013...setelah berhari-hari solat Istikharah, saya print surat resign...tiba-tiba Maria bagi tau saya akan naik supervisor..tapi masih tak percaya, pukul 11 malam macam tu terbaca kat Group Ainul saya naik supervisor...rasa macam dalam mimpi. Syukur padaMu Ya Allah...1/7/2013 saya hantar notice resign..saya nekad...kenapa saya nekad...sebenarnya terlalu banyak liku-liku yang saya lalui sepanjang 2 bulan tu...ujian datang bertimpa-timpa...tapi saya percaya Allah dah susun cantik jalan untuk saya..saya redha dan saya bersyukur sangat....bulan kedua juga dapat merasa 4angka income...sape nak bagi...bersyukur sangat...sangat-sangat...
Husband saya dah setahun kena slip dics...selalu sakit...kadang-kadang kena kerja kat rumah sebab memang tak larat nak berjalan...sebagai isteri apa perasaan saya?...sedihhh...kadang2 nangis kat tepi jalan sebab tak nak nangis kat rumah takut husband nampak dan dia akan jadi lagi down. So lepas hantar anak ke sekolah menangis merayu merintih pada Allah kat tepi jalan...pastu balik rumah macam tak ada apa2 terjadi..tapi dalam masa 2 bulan tu husband makin sakit..makin teruk..buat MRI memang result makin teruk...saya kerap ambil cuti, EL, time off...lama2 saya segan sendiri dengan kawan-kawan dan Bos, saya rasa saya menyusahkan mereka..dengan kerja yang saya tak faham-faham..saya tak boleh bagi tumpuan sebab banyak sangat fikir...
Selepas tu dalam masa yang sama..anak pun buat perangai tak nak pergi sekolah...dia memang ada problem tu sejak umur 5 tahun...tapi dalam masa 2 bulan tu jugak perangai dia menjadi-jadi...& masa yang paling teruk tu saya dah tak tahan...pergi jumpa cikgu kelas dia...cikgu bola dia...nangis-nangis lagi (saya memang kuat nangis...hehe)...tp cikgu pun tak boleh layan saya lama-lama...so janji ngan cikgu bola dia tuk jumpa kat luar...saya dan husband jumpa cikgu sampai pukul 12 malam cerita pasal anak...memang letih sangat fikir masalah dia...Cikgu dia pun kata saya patut bagi sepenuh perhatian pada dia...follow mana dia pergi, saya kena ubah dia sebelum umur dia 12 tahun, sekarang umur dia 10 tahun..ucapan yang sama dari cikgu masa dia tadika...saya kena ubah dia sebelum umur dia 12 tahun..jadi saya dah tak punya banyak masa...saya kena korbankan apa yang saya ada demi suami dan anak-anak. Duit boleh cari...tapi masa saya untuk keluarga tak boleh di jual beli...suami perlukan perhatian, anak-anak perlukan saya...saya kena buat keputusan...yer saya kena buat keputusan...saya solat istiqarah...Alhamdulillah...ini jalannya...jadi mulai saat saya hantar surat resign tu saya dah tak boleh toleh ke belakang...saya kena bergerak..
Allah...yer...Allah sentiasa tolong saya..di saat saya di timpa macam-macam dugaan saya di kurniakan ‘anak-anak’ Shaklee yang hebat...sangat hebat...sangat laju..sampai saya rasa semput...yelah baru masuk tiba-tiba beranak..tak sempat nak habis belajar dan dalam proses belajar lagi...siapa yang tolong saya...Allah...yer...Allah yang kurniakan saya ‘anak-anak’ macam itu sebab itu salah satu doa saya..doa punya ‘anak-anak’ Shaklee yang hebat...menerusi ‘anak-anak’ dan ‘mak’ yang hebat..bulan July’13 saya naik jadi senior supervisor...Allahhuakbar...
Alhamdulillah...saya juga di kurniakan suami yang sangat memahami, sentiasa tolong saya, beri semangat..saat-saat saya rasa nak jatuh...lemau...husband yang kejutkan saya...bangunkan saya...bangun...bangun...dia yakin saya boleh...Subhanallah...syukur Alhamdulillah..’Mak’ Maria pun macam tu...bila saya mengadu...dia yakinkan saya..tolong saya..bagi tips...Allah...Allah...terharunya punya insan-insan sekeliling yang sentiasa membantu...
Buat sahabat-sahabat, saya masih baru..masih jauh perjalanan saya..tetapi saya percaya berkat doa..berkat amalan-amalan sunat yang kita lakukan, berkat usaha kita...jaga hubungan kita dengan ALLAH, dengan IBUBAPA, dengan SUAMI (jgn berdosa dengan suami nanti tak berkat...ini pengalaman saya, biar suami restu kita, maafkan kita...semua akan lebih mudah) INSHAAALLAH kita akan berjaya...berjaya seperti mak, nenek, moyang, muit kita yang dah berjaya...kita dah berusaha serahkan 100% pada Allah...ini yang saya pegang meminjam kata-kata dari ‘moyang’ Master Hafsah Mardhiah...Hafsah memang banyak tolong saya juga sentiasa buat saya ‘terbako’...kesian kat Hafsah sebab selalu kacau dia...mohon maaf ye moyang ku...terima kasih pada semua...pada ‘Mak’ Maria, pada ‘Nanny’ Ainul, pada ‘Grand Nanny’ Hafsah, pada ‘Grand-grand Nanny’ Ira...Cuma tak kacau Master Nur Laila je..hihi...pada ‘anak-anak’ Shaklee...hangpa memang hebat..pada suami dan anak-anak yang sentiasa berada di kiri, kanan, depan..belakang...Thank you..thank you..thank you...
-----------
Thanks cik puan Marlina atas perkongsian.jadi anda renung2kanlah....cube tanya diri. byk senyum atau byk mengeluh dlm hidup ni.. mengeluh2 ni semua menjauhkan rezeki.. kita pun tak suke tgk org merungut2 or masam2.. kita menci kan.. so apatah lagi rezeki.. rezeki pun lari jauh2..hihih
SO SENYUMMMMM
-----
Cery si kelip2
anyone can be a millionaire

No comments:

Post a Comment