Monday, December 1, 2014

Cerita Magika - Master Fariza Faisal

setiap 1hb dari saya mula2 join sid smpai ke master dlm 9
Bulan saja, apa saya buat?
1- saya akan cari push factor saya, sbb apa saya nk buat shaklee? Duit. Berpa rm saya nk dlm biz shaklee ni?rm2000, rm5000? Sbb apa saya nk duit? Untuk apa duit tu? Saya senaraikan satu2. Nk bagi mak ayah saya rmxxxx, mertua saya rmxxxx, nk beli emas rmxxxx, nk simpan rmxxxxx. Nk bawak mak ayah saya pergi haji rmxxxx. Korang cari apa korang nk! Kalo rasa push factor tu xkuat tukar!
2- saya buat plan dan trget. Monthly, weekly, daily. Letak sasaran. Cth 3000puv. Jadi saya wajib dpt 700uv truk2 smgu! Atau 100uv wajib sehari! Lagi xdapt?? Saya xkan berhenti usaha. Saya xtgk tv, saya xlepak2, saya xtidur, saya buat cabaran kat diri. Hukuman. Bila dh capai saya akan reward diri cth mggu pertama saya dpt 800uv, saya akan kuat jalan2 ngn family
3-vb yang saya buat saya akan print out, saya tampak tempat saya tgk hari2, saya akan buat wall paper, saya akan tulis. Peti ais, tepi cermin, meja kerja. Semua saya tampal. Tempat yg saya mudah tgk setiap jam dan ingtkan saya
4- saya buat log book, saya refer mentor saya. Bentang plan satu2, apa nk buat apa perlu buat, apa salah silap. Wlpon hanya 4-5 min pon dh memadai
5-Kepit dgn mentor! Bukan sombong. Kalau sombong tapi hebat dan boleh berdikari xpe. Tp kalo teruk xtau apa menyombong pulak tu bahaya. Ingt, mak biz korg atau leader korng org pertama korg kena kepit hari2, setiap jam, smpai korang berjaya! Dan sila Hormat mentor korang, jg kata2 dan jgn smpai mak/ nenek biz korg xsuka. Sbb mereka yg akan mendoakan korang. Adat berguru, anak murid cari guru ye. Jgn tgu tok guru pulak sapa kita
6- usaha usaha usaha keras keras keras!! Berkorban! Berkorban! Xda masa main2, saya xda masa nk tgk tv, shopping, lepak2, layan gossip atau scroll fb orag lain baca sttus nth apa2. Saya korbakan masa saya untuk tidur, korbankan masa saya makan minum dan tgk tv, korbakan masa hari mggu dengan kejar sale! Bila saya dh aim 100uv sehari saya pasti dptkan. Usaha keras ye, zmn skamg xde jalan singkat nk berjaya atau kaya dgn mudah.
So sila berkorban sikit, nk tgk tv ke nk cari income, nk tidur atas tilam empuk 8 jam sehari ke atau nk hidup selesa masa depan. Pilih
7- saya xkan dan tak prnah down! Saya sentiasa POSITIVE. Org xbeli ke xjadi beli ke xpe, saya senyum happy syukur alhamdullilah masih ada org komen atau pm saya tnya, atau like dan baca status saya. Saya pon manusia biasa ada masalah, namapon hidup atau dunia. Mmg la mcm2 masalah pents nk uji kita kan? Tp saya malas layan masalah sbb saya ada arah tujuan dan matlamat!
8- saya akan block dan unfriends org2 negative dan suka meroyan. Saya xsuka sbb akan effect diri kita. Saya berkawan dgn org2 berjaya dan positive saja. Wlpom kawan2 sid atau anak didik saya? Saya akan unfollow kalau ada jenis meroyan dan negative. Dan saya malas layan org mcm ni kalao korg perasan lah yg salu personal saya
Hasil? Alhamdullilah dr sid ke master saya brjaya capai dlm masa 9 bulan saja!
Ini saya share serba sedkit apa yg saya buat dan lakukan, koranh boleh duplicate cara saya. Lebih2 nt saya story masa master celebrantion saya

No comments:

Post a Comment