Monday, December 1, 2014

Cerita Magika Wan Fatihanum

[KISAH BENAR - SUCCESS STORY- from zero to hero]
Memandangkan saya sedikit free tengaharini... Sebelum saya bertolak balik Melaka... saya nak kongsikan kisah cucu saya. yg bg saya one of the AMAZING WOMAN... sy tgk dia ni semangat kental... mmg kalau dia kata dia nak.. dia akan buat bersungguh2 utk capainya... bulan Aug yg ramai down, dia struggle utk efektif Coordi.. and she make it happen.. JOm baca kisah beliau..... oh ya namanya Wan Fatihanum.. (kalao sape2 yg join sy mkn BR(baskin robbin) kat alamanda aritu.. aaa dia ada sekali..itulah dia yg comel tu)..
*iklan skit-sape2 yg rasa nak mkn icecream (BR) free kat alamanda,anytime leh roger saya..tiada limit budget... no worry....
okey.. jom sambung baca kisah beliau..dan kabarnya bulan ni beliau bakal melangkah setapak lagi rank.. insyaAllah jika ada rezeki....
________________________________
From zero to hero, from distributor ke coordinator. Perjalanan masih panjang lagi tp setelah di sini, camana nk ckp eh, passion tu mengalahkn keje opis. Sy bermula pd mac 2011 scara tak sengaja. Masa tu beli set b, pastu bila amik sgt bg kesan positif. Yg plg utama bdn jd tak letih. Terdetik tiba2 ok jgk kalo aku jual. Masa tu fikir nk try online je, bkn ada specific target sbb target sbnr masa tu nk jual botol susu. Mmg sjk dr dlu sgt suka dgn brg berkaitan baby. Tp kalo tak dpt jual botol susu pn, aku jual shaklee la dlu, ada jgk kaitan ngn ibu dan anak sbb set b kan femes masa tu.

Maka daku berjaya menghubungi mak lyna noh utk jd member. Masa dpt kit bleh lg hati terdetik, btol ke apa yg aku buat ni? Sbb MLM!. Mmg anti dgn MLM sbb tu tak pnh join mana2 MLM. Tp fikirkan aku dh masuk ahli, try jer dulu. Maka bermulala dr mmg btol2 zero, blog tak reti buat. Tp usaha jgk gugel cr nk buat blog. Maka terbinala blog yg kusayang:)
Mula dr situ sentiasa kontek mak lyna noh, pape tips yg dia bg semuanya buat tp tidak istiqamah. Alamak nk kena rotan ni. Mmg buat, ada trget, tapi target dlm otak je. Aku nk 1000uv bln ni. Stakat itu shj. Akhirnya setelah 2 bln berjaya naik supervisor dgn bantuan dan perangsang dr mak lyna noh. Lama dok berhubung di alam maya je ngan mak ku, tak pnh jmpa sbb kelas yg dia buat tak pnh pegi huhuu. Ada sbbnya tak pegi sbb masa tu fikirkn sabtu ahad adalah masa utk family pdhl bleh je bwk anak g kelas. Pastu mcm biasa la, sales trun naik, tak konsisten la pendek kata. minat tu mmg dah mula bercambah cuma masih berada di comfort zone masa tu. takde tujuan jelas sbb rumah dah beli, kereta dah ada, benda sampingan lain takde lg dlm kepala. So buatla shaklee seadanya. Hmpir 8 bulan dok dlm dunia sendiri, akhir tahun jumpa ngn mak Lyna Noh, secara tak sengaja sbb ada seminar kt klcc. Trus ajak dia jumpa semata nk kenal je. Pas jumpa mmg aura lain mcm, masa tu trus pikir nape aku ni tak buat sungguh2, sedangkan mak aku ni dh bg mcm2. Rasa bersalah di situ. Mak ku telah menyuntik elemen bersalah dlm diri ini. Okla keinsafan tu sudah ada, tmbh lg dgn satu peristiwa g empire terjumpa kak cery. Asyik kes terserempak je haha. Masa tu beranikan diri g tegur walau aku segan sbnrnya. Tah dia knl ke idak kan. Masa tu smpt mintak tips dan kudisedarkn dgn target yg mesti ditulis, BUKAN sekadar dlm kepala, mmg takkan berhasil.
Maka setelah hampir setahun takde buku target, ku pegi MPH beli segala kelengkapan mcm nk masuk skolah hahhaa.
Itu kisah kedua, tp kisah terakhir ni yg btol2 buatku tersentak! Bangun dari COMFORT ZoNE! Bangun dari MIMPI!
Awal tahun 2012, satu mlm anak sulung yg berumur 5 tahun bgtau 'mama, mana stokin putih saya?'. Daku tanya blk stokin apa? Katanya "mama bacala message book". Dlm buku tu biasa teachernya akan tampal pape pngumuman utk parents. Daku amik dan baca rupanya esok ada sesi amik gmbr dan diwajibkan pakai stokin putih. Ya Allah mana nak cr mlm2. Daku pujuk kata esok nt pinjam ngn kwn ye, esok mama beli baru. Tp bila ckp tu sbnrnya perasaan bersalah yg amat. Malu dgn anak, hal semacam itu daku amik mudah, sedangkan proses pembesaran anak takkan bleh diulang. Sambil tulis ni pun air mata menitik sbb kecewa dgn diri. Mlm tu takleh tido, mmg nangis dlm tdo sbb daku mmg emo bab anak2 ni, hati jns sensitif. Bermula dr situ daku dah tekad, aku mesti buat shaklee betul2, biar dpt 5 angka dan lbh lagi, aku nk dok rumah jg anak2 dgn tangan sendiri, taknk lg terlepas moment dan hal penting cmni. Aku nk buat semua tu. NAK! Word NAK tu jgk sbenanrnya pendorong sbb camana otai2 bg tips pun kalo hati TAKNAK, kesudahannya sama saja. Sebulan lepas kejadian daku berjaya naik sr supervisor. Sgt jg berterima kasih pd anak2 kerana menyedarkan mamanya. Sebulan lepas naik sr sv, daku naik rank lagi sbg coordinator. Dan insyaallah sekarang semuanya under control dan perjalanan itu masih di bawah target yg telah kurencana dalam sebuah buku.
Mmg bukan mudah sbnrnya, dgn 2 org anak yg sgt aktif, diri pun bekerja, sampai umah pkul7, nk masak, nak tengok anak, semua tu mencabar. Lps anak2 tdo baru bleh bukak laptop, kdg2 sambil susukan anak dgn maknya sekali tertdo. Tp daku dah tekad taknak lagi bg ALASAN sbb dgn ALASAN itu buat daku tak bergerak ke mana2. Sekarang ni tggu nk berenti keje je ni tak menyabo2 dah. Sbb gaji shaklee lg bnyk 5,6 kali ganda dah. Penghijrahan itu selalunya menjanjikan lebih kebaikan dan hopefully perjalanan shaklee ku lps ni akan menjadi satu legasi. Plg penting sekarang, 14hb yg kutunggu, bkn lg gaji, mmg dasat penangan shaklee. Sapa2 bleh buat sbenarnya dan mmg benar sgt potensi dlm shaklee org biasa tak nampak, hanya kita yg LUARBIASA nampak. Percaya pada hati, dan sbb ikut kata hati lah daku smpai di sini. Insyaallah nk buat lagi dan lagi dan lagi!
______________
Sekian terima kasih
MamaFaiz si Kelip2

No comments:

Post a Comment