Thursday, December 11, 2014

Cerita Magika - Wardah

[PERKONGSIAN SAHABAT SEPERJUANGAN]
Maaf panjang skit pot pet... ni..kalah dr fadzilah kamsah.. tapi apa yg sy tulis datang dari HATI.. dgn harapan dpt menyentuh HATI ANAK CUCU biar jauh dimata..dekat diHATI..

Salam sahabat2.. anak cucu... yg saya hormati dan kasihi.. Harini ramai yg gembira dan bersyukur dikurnia bonus Shaklee.. betul tak....tak kisahla kecil atau besar.... semua pun bermula dgn angka yg kecik... baru lah menuju ke angka mcm saya.. atau lebih hebat dari sy dlm tempoh masa yg singkat.. anak2 cucu cicit sy dahbuktikan.. kalau sy dapat hampir 10k dlm masa 1 year.. ada yang dah buktikan bleh dpt hampir 10k less than 1 year..kalau sy dpt hampir 40k dlm masa 2thn.. ada yg dah buktikan bleh dpt tak sampai 2tahun..dan byk lagi ctontoh lain.. saya bersyukur sangat..

Yang pasti anda semua hebat2... saya percaya anda MAMPU MENGHARUNGI CABARAN 12 BULAN PERTAMA.... Anda lihat saya senang sekarang..bonus puluh ribu..setapak dua dah nak ke 100k... tapi anda tak tahu kesusahan yg saya tempuh awal2 dulu.. pengorbanan. yg saya BAYAR......... ujian dan cabaran yg saya harungi.-tuhan sahaja yg tahu... Alhamdulillah.. berkat doa restu suami dan doa dan sokongan anda semua.. saya masih BERTAHAN kerana IMPIAN BESAR saya sentiasa MEMBAKAR SAYA dikala saya berasa down...

... bagi saya TIADA JALAN PINTAS utk berjaya... SEMUA ORG KENE LALUINYA...HANYA YG CEKAL yg mampu menggapai IMPIAN.... Jadi kaalau anda nak MENGALAH SEKARANG, nak QUIT SEKARANg.. nak MENGELUH DGN ujian SEKARANG... muhhasabah dan tgk kembali cermin..dan tanya diri anda..dah berapa lama anda BERJUANg....dah 12bulan? dah BERAPA BANYAK yg ANDA BERI ..masa,usaha, pengorbanan,duit, peluh,airmata,senyuman, doa,amalan rohani.. YAKINLAH.. setiap dari kita akan diuji.. jika IMPIAN anda besar.. BESARLAH UJIAN yg akan ALLAH BERI. kenapa? Kerana Allah kasihkan hambaNYA.. DIa beri apa yg anda PERLU.. DIa ingin anda menyiapkan diri mental dan fizikal sebelu menerima kurniaNYA yg besar.. 

DOa saya sentiasa mengiringi gerak langkah anda semua.. walau dimana anda berada.. anda tetap dihati saya....sakit anda, maka saya juga terasa sakitnya.. sayu sedih anda.. maka saya juga terasa piliunya.... gembira anda.. maka saya juga akan tersenyum... INgat ye.. anda semua penguat jiwa semangat sy dlm bisnes saya... mcm sy ckp sebelum ni.. I cant fix your problem.. but i can promise that you wont face your problem alone

Actually, mlm ni.. saya nak kongsikan pengalaman seorang cucu saya..Pn
Neslo Beng Wardah. beliau ni dah lama dlm Shaklee.. takla lama tapi dari last year lagi.. cuma sy lihat dia tak konsisten.. Awal tahun ni.. selepas kelas di rumah 'mak' beliau.. sy tgk dia start fokus...sampailah ke harini.. dan seperti biasa. mcm sy ckp tadi.. perjalanan 12bulan pertama PASTI UJIANnya besar.... .. biasanya awal2 bulan kalau sy tengok GE...sy tgk UV dia tak sampai separuh pun kalao nek efektif as Sup.... tapi bila hujung bulan.. efektif sendiri.. Magic... well.. MIRACLE HAPPEN WHEN YOU BELIEVE.....
dan semestinya USAHA PERLU SELARI. yer tak...

JOM BACA
thanks wardah for sharing
____________________________
"..memenuhi permintaan ummie utk sharing kt sini bagaimana sy buat come back :)

rsnya dh hampir 3 bln emosi dn diri x stabil..tiba2 je boleh flatttt, otak jd sgt blur dan hilang separuh jiwa... ttg sakit apa,biarlah rahsia (hehehe) -yg penting kita usaha :)

tiap bln, 2 minggu pertama jujurnya sy akui, sales hanya sekitar 700-800puv...dlm masa yg sama mmg streeesssss sbb kalau boleh nk effektif tanpa bantuan sesiapa. segan utk mohon bantuan ummie yg byk dh membantu selama ni. (thank u ummie). slalunya sy mgadu pd suami, 'risau kalau x dpt effektif bln ni, cane nk buat sbb umi mmg x larat' tp suami biasanya akan jwb, UMI BERDOA, INSYAALLAH JIKA ALLAH IZINKAN,DIA AKAN BUKAKAN JALAN....

masa sy ok/sihat, apa yg sy buat??? (rasanya sama spt org2 lain)

sy sms,email customer2 atau sesiapa shj yg sy tjumpa addressnya...
follow up/tanya khabar..
sy pm kwn2 dn saudara mara sy...
[biasanya tiap seorg,sy akan mesej sekali je sbb sy x nak di cop spam sbb kalau sy sndiri pun sy x suka org spam sy]
share testi kt page dn kdg2 kt personal fb...
cari info dn tmbh sikit demi sikit ilmu kt grup s2u,jutawan,BSM,SGL,risik2 drp ida/izhar (sesambil beli stok) dn gugel..

hari sabtu@ahad, sy siapkan trial pack (kdg2 dlm sebak sbb kdg2 dlm minggu seblmnya 1 TP pun x jln! tp, just DO IT & BERDOA! senjata kita adalah DOA)
jika sy tgk stok kt dlm almari ada 2 botol setiap 1 jenis, sy akan place order walaupun sikit, sbb apa? sy yakin jika KITA READY, ORG AKAN CARI KITA!

sedar x sedar, bila closing, alhamdulillah... Allah masih bg peluang sy rs nikmat itu :)) just langgar dinding itu dan bersangka baik pd Allah...

honestly,
kdg kita akan rasa penat, kdg2 rs doa kita lmbt makbul... cpt2 istighfar..pejam mata lama2,tarik nafas dn pegang dada..."sabar dn yakinlah wahai hati"..ulang ulang dn ulang... (jgn biar 'rasa' tu bermukim lama2 dlm diri kita...)

sedikit tips yg x seberapa ttg motivasi sy pd diri sndiri :

1) pentingnya ada plan! amik pen dn kertas, lakar brape uv nk target dn tampal kt pintu bilik!

2) ayat positif seblm tdo... ulang dn ulang.,.elak drp sebut ayat negatif! -kalau husband xde, sy pasang on je apa yg sy tape kt hp :)

3) zikir dn doa... just do it..kalaupun Allah belum berikan pd kita, x rugi kalau terus buat dn berharap...sbb kita bkn berharap pd manusia, tp pd Allah!

4) ttg stok, beli je ikut planning kita, dn percayalah, confirm akan habis!

5) jgn takut bermimpi (dulu sy takut..tp skang dh cuba sikit demi sedikit utk bermimpi)

6) bykkan sedekah.. lagi banyak kita beri, lg byk kita akan dpt,dn kita x kan miskin..itu JANJI ALLAH!, jd, jgn takut...sentiasa bersyukur dan istighfar...

7) kalau ada case/problem, search dulu, belek balik kertas2 yg diconteng, carik sndiri sbb sy dh segan nk tnya ummie..kalau x jumpe/x yakin, sy akan tnya kakak2 seniorku (kak g,kak eha,thank u dear sis!) dan call mana2 kwn yg keje spital :D

8) 'berkata2' dan 'bercakap'.. dlm bab2 sharing (yg ni masih belum dpt tangani..hehe..sikit2 blajar)

9) jadual utk setiap minit dn jam dlm sehari! (kt skolah bkn main lg ckp kt bdk : buat jadual,bila masa awak nk main bila masa awak nk tdo bila masa awak nk study..) sama jg ngan kita sbg working mom (thanks ummie sbb sedarkan ttg hal ni)..

10) amalan kerohanian, buatlah secara konsisten...bermula dr sikit...dan perlahan2 kita upkan...

11) berkwn/LIKE/follow org yg berjaya,baik,beriman dan kaya... sebab? diri kita akan TERPAKSA jd mcm mereka!
cth:kwn ngan org baik,lama2 mesti terdetik dlm hati, smpi bila lah aku ni nk jd jahat, so...kompem kita akan usaha jd baik mcm dia!

rasanya itu je kot sedikit sharing mcmana sy buat :)
_____________________________________________

Itu beliau.. BESAR ujian yg beliau terima.. beliau ttp move on..saya mmg kagum dgn beliau. ANDA BAGAIMANA? BERSEDIA MEMBERI KOMITMENT.. dah ambil pen dan kertas..dah lakarkan ACTION2 ITEM.. PLANNING>. PROJECTION.. STRATEGI.. CALCULATION.. DREAM.. VISION... MISION.. atau semua masih dlm kepala.. atau masih lagi bersedih mengenang nasib.. mengenang dgn ujian ALLAH
ingat ye kawan2.. jgn sedih terlalu lama... life goes on.. MIRACLE HAPPEN WHEN YOU BELIEVE...

".Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.."

Salam hormat
MamaFaiz

No comments:

Post a Comment