Monday, December 1, 2014

Cerita Magika Puan Anisah

Selamat pagi warga Jutawan...pagi ni say anak share kisah Pn Anisah.. yg baru berapa bulan sahaja(4bulan++) start fokus bisnes online Shaklee tapi wallaa.. fast track..... bliau buat dari US tu ..haaa.. so kalau u all bg alasan jauh dari branch lah, jauh dari mak nenek lah, jauh dari org malaysia lah, sape nak beli... well.. cemana lak Pn Anisah ni bleh achieved High Skor stiap bulan yerr?...Sekarang dah bergelar Sr Sup... tak sampai 3bulan..btul tak ..bliau ni anak kepada Ainul Sharazad[anisah>ainul>>hafsah>>ira>>laila>>cery] ..haa kira miut i dia ni rupenya..hahaha
Lagi satu... beliau bleh skor closing UV ribu2.. walhal sminggu sbelum closing uv bliau seratus lebih je.. haa seratus lebih je yer... Jom baca..agak panjang tapi inspired..
_________________________________
Assalamualaikum warga Empire yang dirahmati Allah 
Actually Hafsah Mardhiah mintak saya share camane saya boost sale last month.. Sebab seminggu before closing saya baru ade 115puv je.. guv pon just 150 tak silap.. saya kat US nih memang payah sket nak keep track bab uv hihi... tapi memang performance merudum tak ingat, padahal bulan 12 saya score 5000 puv & 6500+ guv.. sungguh2 banyak dugaan saya bulan lepas.. bulan ni pon masih menghadapi dugaan, tapi sebahagiannya dah dapat solve.. Alhamdulillah~
Kata Hafsah; saya mempunyai PUSH FACTOR yang kuat.. selalunye itulah yang membezakan scorer dengan yang masih terkial2 dalam bisnes ni (selalunye saje, bukan semua.. semua orang ada masalah masing2..)
Saya rase nak cerita serba sedikit pasal diri saya dulu.. sebabnye saya perhatikan ramai orang menganggap laluan saya sangat mudah, sangat murah rezki etc2.. owhh~ kalau la saya nih pandai tulis novel, agaknye dah penuh selautan orang baca kisah saya hihi.. actually prinsip yang saya memang pegang sejak kecil: saya kurang suka share masalah dengan orang.. sebabnye bila lagi saya cerita pasal masalah.... masalah.... masalah...... itulah yang akan menghantui diri saya, fikiran saya, tindakan saya... masalah tu je la yang akan saya nampak.. so memang saya lagi suka simpan sendiri @ share serba sedikit je kalau terlampau terasa nak luahkan... kawan2 yang kenal saya dari kecil, memang 'cop' saya as 'bullet train' yang happy go lucky hihi.. saya nih kalau bercakap memang laju.. ramai je member2 panggil saya bullet train kihkihkih... tapi kalau tiba time 'period' memang saya nih kadang2 angin jugak hehe... but still, saya jadi grumpy tapi tak suka cerita pasal problem... tak reti nak luahkan
Ayah saya (berdarah bugis bau2 bacang) cuma seorang tukang kebun sekolah.. Mak (anak cina yang diserahkan kepada melayu - sampai sekarang tak kenal family cina) memang jaga kami adik bradik sepenuh masa.. mak ayah dua2 belajar setakat darjah 5 je.. ayah berhenti sekolah sebab jaga adik bradik (ayah anak sulung).. mak plak sebab tak tahan ejekan orang 'anak cina'.. Adik bradik kami 12 orang, saya bongsu perempuan - 2 saudara lelaki saya (abang & adik) meninggal masa baby.. saya memang sangat kagum dengan semangat mak saya.. kalaulah saya jadi mak, tak terbayang perasaan kehilangan baby 2x.. tambah plak mak memang tak kenal mak sendiri sampai sekarang.. saya tau mak selalu terkenangkan ibu yang entahkan masih kafir, entahkan hidup entahkan dah tiada.. wan (yang ambil mak jadi anak angkat) tak pernah mengandung.. bukan wan yang jaga mak masa kecik.. mak diserahkan pada ibu wan untuk dijaga..
Kami sekelurga memang hidup susah masa kecil.. gaji ayah yang tak seberapa nak tampung berbelas2 mulut untuk disuap.. betapa tabahnya mak ayah saya membesarkan kami adik bradik - semuanya masuk universiti kecuali kak long (47 tahun ni) sebab mengalah dengan kak ngah (45 tahun) dapat tawaran belajar ke Canada.. saya ingat lagi tabung saya habis dipecahkan sebab nak kumpulkan sebanyak2 dana nak hantar kak ngah... kak ngah dapat biasiswa & bantuan dari kerajaan.. tapi perbelanjaan nak ke sana, hatta nak hantar kak ngah ke airport pon memang di luar kemampuan ayah.. memang masa tu saya frust sungguh, sebab saya memang berjimat cermat dari kecil.. suka menabung... masa sekolah rendah, duit belanja 30sen untuk sekolah pagi (sekular) & petang (agama) memang jarang2 saya pakai.. cukup alas perut dengan bantuan RMT (Rancangan Makanan Tambahan) bagi anak2 dari keluarga miskin.. masa darjah 5, saya petik limau bali kat laman rumah bawak bergondong2 naik basikal tua ke sekolah.. buah kedondong jiran saya petik & jual.. untungnya saya bahagikan dengan jiran.. mak cakap saya ada bakat berniaga hahaha... pernah 2@3 kali time raya, saya bagi duit raya kat kakak2 & abang2 padahal saya adik.. tak banyak pon, seorang RM2 tak silap hihihi.. puas hati sebab ada duit atas hasil usaha sendiri..
baju raya kami selalunya pakai baju2 yang orang sedekah.. tengok mana yang elok buat pakai time raya.. baju sekolah turun temurun.. buku sekolah balut dengan surat khabar lama yang kami kutip.. ayah memang tak pernah beli surat khabar, kami baca kat sekolah je.. beg sekolah mak jahit dari kain perca buat beg.. buku & beg kami adik bradik memang unik, takde orang lain yang ada beg & buku macam kami.. orang sandang beg kat bahu, kami sandang beg atas dahi hihi.. memang beg kami semata2 kain perca yang dijahit bercantum2 jadi 4 segi dan bertali.. kami adik bradik merasa bela lembu... tak pasti camana ayah start, rasanya mula2 mungkin tolong jaga lembu orang kot.. upahnya bila lembu beranak, bahagi2 hak milik anak2 lembu tu.. lama kelamaan ade la lembu2 sendiri... bercampur2 dengan lembu orang.. mak tulis setiap kali anak lembu lahir, siapa tuannya etc2.. lembu2 ni la yang jadi emergency fund ayah bila nak pakai duit banyak kami nak masuk universiti.. masak pon pakai dapur kayu.. time cuti sekolah ikut ayah cari kayu api... tebang pokok, kutip cendawan hutan.. seronok jugak bile ingat2 balik.. mahal pengalaman tu.. tak semua orang ade... before ke US, saya sempat tebang pokok depan rumah saya & hubby lebih kurang besar peha ukur lilitnya.. guna sebilah parang je.. tak sampai 10 min dah tumbang pokok tu.. jiran2 kecoh ingat siapa yang tebang.. siap soh jadi kontraktor tebang pokok kat rumah diorang plak.. tak kuasa aii... hihihi
lepas UPSR, dapat offer masuk MOZAC... uihh~ jakun sungguh... boarding school ramai anak orang2 kaya.. kete besar2.. spekong omputih... melopong tengok parents dorang melawat tiap2 minggu... bawak macam2... nak makan buah sebijik sorang2 pon jakun.. sebab kat rumah makan ape2 pon kena kongsi2.. kat mozac blaja makan maggi, mcD, kfc hihi.. tak pernah merasa semua tu sebelum ni.. time form 1 kelas English dapat set 'planet'.. set terapung kelas last sebab mane reti budak kampung nak cakap omputih... tiap2 kali kelas English set terapung kena cari tempat yang free.. library ke, lab ke.. memang tebal muka masuk set planet ni... tak ramai pon dalam 11 orang kot... teruk betul penguasaan English time tu.. even UPSR dapat semua A, kat sini semua budak2 cemerlang.. memang usaha sungguh2 learn English, sebab subjek lain dah tip top.. alhamdulillah berkat usaha, tiap2 tahun dapat naik set... masuk form 4, terus lompat masuk set 1.. mase SPM dapat score English A1 - with 1119 (assessment untuk kertas esei).. memang gile2 blaja idiomatic expression nak score 1119 punye pasal hihi.. ayah anta skali tu jela masa register, lepas tu memang bawak diri sendiri je... lepas SPM pon balik umah bergunduh gandah bawak balik barang2 naik teksi...
time matrik, dok dorm dengan budak KL semua... ni lagi speaking gila2.. kat mozac bebudak cakap la jugak melayu time borak2, unless geng2 yang mmg pure budak2 wisma putra memang membesar kat obersea... satu dorm ade 4 org je, rase cam kera sumbang plak yang lain2 nak pakai tudung pon tak reti... tapi sebab kat matrik wajib pakai tudung, sememeh2 pon dorang kena pakai hihi... mase nih betul2 saya belajar 'masuk kandang kambing mengembek'.. blaja adapt dengan situasi... sampai orang ingat saya pon budak KL sebab pandai slang2 macam dorang jugak... setahun kat matrik, memang serap semua aura2 orang kaya.. kat mozac dulu tak sangat sebab budak2 kaya yang adapt ngan budak2 biasa.. time kat USM, lagi la luas pergaulan... macam2 ragam ada mahasiswa mahasiswi.. saya cuba wasatiah kat USM, sederhana je.. tapi disebabkan dah bergaul dengan macam2 orang, saya jadi lebih matang.. pernah sekali saya cuci album gambar, member ingat saya amek gambar kat zoo.. sebab tengok umah kayu pastu ade pic anak lembu baru lahir… bila cakap nih gambar kat laman rumah saya.. lembu saya baru beranak… terkejut diorang pastu ketawa terkekeh2 masing2.. laaaa kau nih lagi kampong dari aku rupanya.. tu salah satu ayat member hehe… tapi saya tak kecil hati.. sebab memang dari kecil saya bangga dengan asal usul saya.. saya bangga pakai beg sekolah mak jahit.. bangga pakai baju sekolah kakak.. bangga pakai baju raya sedekah dari orang.. bangga jaga lembu, cari kayu api.. sebab mak selalu pesan “jangan malu siapa kita.. jangan jadi macam mak, berenti skolah sebab malu orang ejek anak cina.. rugi takde pelajaran tinggi.. biarlah apa pon orang cakap.. jangan pedulikan”… owh~~ sayangnya pada mak & ayah saya…
cukup sampai situ dulu kisah saya.. nak cerita semua memang berjela2 nanti.. tujuan saya cerita ni sebab utamanya saya penat dengar orang cakap jalan hidup saya mudah.. dah lepas ke US, mesti la orang senang… owh NO NO NO… I’ve been thru a lot to get here…. Macam2 dugaan dah saya tempuhi… Macam2 dugaan MASIH saya tempuhi… DON’T JUDGE A BOOK BY ITS COVER
berbalik pada macamana saya PUSH DIRI bulan lepas.. walaupun uv sangat sadis dah masuk minggu ke3, saya maintain positif bole achieve 2000uv untuk effective as senior supervisor.. termasuk uv yang saya transfer pada anak, total 2500+ final guv saya bulan lepas.. saya focus sungguh2 & usaha macam2 nak effective.. saya proaktif pm ramai orang, sebelum ni saya tunggu je orang order.. bab pm ni korang sendiri kena tau cara yang sesuai ye.. sebab korang yang kenal sape yang korang pm… ikut gerak hati, agak2 siapa yang bole response positif.. dalam 10 orang yang saya pm, 3 orang bagi response yang sangat menggalakkan… focus pada 3 orang ni, jangan focus pada 7 orang lagi tu… dok focus benda negative memang la akan jadi down kannn.. think positif, mane tau dari 7 orang ni nanti akan terbuka hati lagi 2-3 bulan ke… ade yang tak reply langsung pm saya, maybe dorg malas layan sebab bajet saya nak jual Shaklee.. ye la dah fb update memang banyak pasal Shaklee kan.. TAKPE.. buat je… usaha sehabis baik.. takyah pikir ape orang kata.. (pesan mak saya)
saya nih memang sangat kurang celik IT.. dah 4 bulan saya bershaklee, semata2 guna fb.. blog merangkak2 nak buat, page pon takde idea nak update… dok tengok orang buat poster macam2, teringin nak buat jugak.. saya dah install textgram yang kak Cery MamaFaiz cakap senang bole buat sambil2 baring.. tapi saya try jadi ntah hape2.. selama ni saya memang tak kisahkan bab2 gadjet, cukup saya bole call & sms.. fb pon sejak bershaklee ni baru aktif.. memang saya lemah dalam hal ni.. dari kecil saya tak biasa dengan benda2 macam ni.. nak blaja explore sendiri blom berkesempatan.. tak terkejar nak coach anak2, nak update status fb, update group, buat personal sales, after sales service etc2.. dengan hero2 saya yang lasak memang takmo berenggang.. macam ni la ragam anak2 yang tak pernah berenggang dengan mak.. 24/7 ikut bontot mak aje.. nak masuk toilet pon ikut.. pegang je gadjet dah menjerit2 nak same.. takde privacy langsung
saya GUNAKAN APA YANG ADA.. bisnes 100% online, 100% thru fb updates.. pelbagaikan bentuk iklan.. takde poster sendiri, pinjam @ share poster orang.. tapi jangan plak edit poster orang padam2 nama etc.. tak beretika namanya tu.. saya iklan memang always tag hubby sebab nak reach frenlist die jugak.. kadang2 nak share je, tag hubby tak klua.. atau bila saya nak poster, tapi takmo ayat asal tuan punya poster.. kes2 macam ni saya pinjam poster & post semula tanpa edit watermark yang dah ade tu.. biarla ada nama tuan punya asal, mereka deserve kredit sebab tu hasil usaha mereka… bab pelbagaikan iklan ni, ikut keselesaan sendiri.. bole tiru cara orang lain iklan, tapi kena ada personal touch jugak.. tang ayat ke, tang ape ke.. bila ikhlas dari hati, lebih menusuk ke hati orang yang baca iklan2 kita tu..
lagi tips pasal update fb.. tolonglah jangan post banyak2 dalam satu2 masa.. saya rasa max 2 post dalam sejam dah cukup… semak orang nak baca kita update selalu sgt… seeloknya update time high trafik.. kalau ari bekerja; time nak masuk ofis, lunch break & time nak clock out.. malam2 around 8-10pm.. kalau weekend, kena tengok frenlist & survey sendiri… slalunye weekend tengahari, petang2 ramai orang online… nih berdasarkan pemerhatian saya la… kena tengok frenlist korang plak trend camane… lagi satu, jangan down bila orang tak like post kita… banyak je kes orang yang tak pernah pon like status saya tanye pasal Shaklee.. keep on sharing.. tapi pegang jugak konsep 80:20 tu… jangan asik dok promo produk Shaklee je… slalu saya buat dalam 3 post, 1 je pasal Shaklee.. kdg2 je langgar promo shaklee lebih sket haha… kadang2 takpe, jangan slalu sudah nanti orang pon meluat nak baca asik iklan je hihi… memang saya tak reti update fb kerap sangat dalam sehari.. simpan idea nak post esok2 plak hehe.. draf siap2 apa nak post, bila tiba time yang sesuai terus post je.. kalau nak post baru nak pikir, memang payah la.. dengan hero2 kecil saya yang tagihkan perhatian.. kadang2 orang scroll timeline kite baca post2, so korang sesuaikan la post tu bagi dinamik orang nak baca k 
paling utama nak kena jaga dalam bisnes ni ialah SOAL HATI.. maintain positif, tapi kalau NIAT salah memang payah jugak nak berkat apa jua usaha sekalipon.. didik hati kita dengan niat nak bantu orang lebih sihat, bantu anak2 shaklee kita lebih kaya.. pastu jaga jugak hubungan dengan upline… sekarang baru saya faham betapa susahnya nak coach anak2 yang pelbagai ragam.. baru senior supervisor.. kalau dah jadi master lagila macam2 kena hadap.. bila kita mintak guide dari upline2 kita, at least ucapkanlah TERIMA KASIH.. sebabnya upline kita dah spend masa untuk ajar kita walaupun sedikit.. insyaAllah lebih berkat ilmu yang diturunkan bila upline kita redho dengan kita.. macam kita jaga hati guru, baru berkat pelajaran kan? Kan? sekarang saya fokus coach anak2 sendiri.. kalau emergency baru tanya Ainul Shahrazad.. kalau saya busy, mestila upline saya lagi busy kan? kita kena grow as we go dalam bisnes ni.. macam saya pesan dalam post sebelum ni - GROW POSITIVE ATTITUDE.. negative attitude campak jauh2
Kalau semua usaha dah buat, tapi masih belum berhasil – MUHASABAH diri.. check segala aspek, mana yang kurang, mana yang perlu diperbaiki.. dah banyak berdoa.. amalan rohani dah buat sungguh2? bab AMALAN ROHANI memainkan peranan yang sangat penting.. tak kira usaha macamanapon, ALLAH yang tentukan segala2nya… jadi perbanyakkanlah merayu pada YANG ESA.. doa2 biarlah spesifik supaya lebih mustajab.. kalau dah muhasabah pon masih di takuk lama.. BERSABARLAH… Allah is the best planner… kita dah usaha yang terbaik, doa sungguh2… akhirnya kita BERTAWAKKAL… last stage ye tawakkal tu, bukan awal2 dah terus tawakkal tau hihihi… semoga sedikit perkongsian dari saya nih bermanfaat buat semua –_______
__________
Thanks Anisah for sharing.. really appreciate it..sp u all muhasabah lah yer.. jika beliau boleh.. anda juga boleh..the point is BERHENTI fikirkan masalah dan NEGATIF.. sbb what you think EXPAND.. all the best... ada baki 10hari di bulan february.. segalanya MUSTAHIL jika anda PERCAYA.. kalau anda mmg target closing 3000uv regardless apa pun UV anda sekarang.. anda PASTI akan SKOR.. kalau anda target 50botol omega.. anda PASTI akan sSKOR.DGN SYARAT anda PERCAYA... so tanya diri.. PERCAYA TAK? sbb kalau tak percaya, kalau tak yakin. the MAGIC wont happen....
yg benar,
mamafaiz si kelip2

No comments:

Post a Comment