Monday, December 1, 2014

Cerita Magika Nur Izzati

Salam petang semua... Jemput baca kisah anak alam maya saya.. dari Distributor ke Sr Coordinator.. Alhamdulillah.. beliau masih dlm perjalanan mendaki puncak Master Nur Izzati.. InsyaAllah.. jemput2.ini sy petik dari shairng beliau di grup beliau...moga menjadi iktibar dan semngat buat rakan2 seperjuangan yg lain utk KEKAL FOKUS.
__________________________________
Assalamualaikum semua..minda mengukir ligat apa yg ingin di sampaikan, namun masa sangat membatasi. Dengan otak sains yg tak reti bersastera, menulis bukanlah my first priority.. sungguh saya tak reti berpuitis. Saya tahu itu bukan alasan sebab saya pantang kalau cakap tak boleh sebelum mula.. Sehari selembar benang..dgn harapan ia menjadi sutera nan indah… 

Baiklah anak cucu cicit sekalian, hari ni mommy nak share perjalanan kisah hidup suka duka berbisness ni. Ramai yg dah tahu kan bagaimana saya blh terjebak ngn MLM ni. Owh, Shaklee MLM ke? Kalau ada yg masih tny Shaklee MLM ke tak, meh nk bg upah ckit meh, cubit2 sayang.. Dan ini bezanya Shaklee, MLM yg sgt SUPERB! Best!! Tak perlu head counting, tak perlu beli stok ribu riban yg membebankan, tak perlu attend kelas sampai 3 4 pagi... just follow je apa org2 yg berjaya dah buat, insya-Allah kalian pn blh jauh lebih BERJAYA. Sebab tu saya SUKA yg amat!!
Bermula dengan titik tolak menyusukan anak, mencari2 milk booster, alhamdulillah saya dipertemukan dengan Shaklee melalui insan HEBAT, mama Cery. Beliau mmg byk tlg saya, sumber inspirasi saya. Slalu tgk blog dia dan sgt suka baca. Dari situ, saya rasa eh, apa salahnya start buat bisness sambil consume, mana tahu blh makan free, jimat dh tu.. Haha..aim nye nak makan free je pon memula tu.. Tgh bulan September sy start sharing, tu pn lepas tny kak cery, sy ckp nk study dl..baru nk start sharing, beliau kata start now! Dan tanpa berlengah trus la..buat apa yg disuruh..follow je bulat2.. alhamdulillah bulan tu sy dapat hampir RM300 utk bonus pertama saya. Suka sgt2, ye la..sapa nk bg kan? Bayar pengasuh anak dah lepas tu..
Bulan ke-3 (Nov’11) sy naik Sup “bersuap”. Ye… perasaan sgt tu, malu sgt2 ngn kak cery. Ish takley jadi ni.. Tapi, once sy dah naik, tak tau lah mmg otak dh set, no more %% lain melainkan 21%. Dah tak payah nk toleh kire %% lain.. bukan sombong, tp keinginan, rasa NAK yg membuak2.. cthnya org order fullest 3m tap tap tap tekan calculator nk tgk brapa untung 127uv x 3.1 x 21% hahaha..tak agak2 trus 21% tu..syok seyy bila tekan 21% dpt byk..  Tapi lama saya di rank Sup..tak naik2.. sbb sy takde anak lama..bulan ke-5 join baru dpt anak, tu pn sorg.. Syukurlah dr takde kan. Namun anak beli utk makan sendiri je.. Ya Allah.. pohon doa lg..agar dipertemukan anak yg benar2 nak buat bisness.. nak subur..nak ladang epal besar.. NAK LADANG EPAL BESAR?? Perlu lah MODALNYA pun BESAR!! Apa modalnya?? Kene RAJIN study.. rajin aktifkan diri.. rajin berkawan, bergaul bersosial, rajin sharing, rajin doa, rajin sedekah.. SEMUA MESTI RAJIN! Kene letakkan KEYAKINAN pada Allah tu tempat yg TERATAS. Hidup dengan keyakinan kita ini milik Allah dan segala yang berlaku telah diukur oleh ALlah terbaik untuk kita. Tugas kita menjalankan tugas kita sebagai hamba ALlah dan khalifah di bumi ini dan bersabar dalam segala urusan.
Yer, medium jual diri saya hanyalah FB. FB semata2..Tu pun personal fb, saya takde page.. sy takde blog [blog personal adalah tu pun berkurun tak update sejak join Shaklee, blog bisness..benti separuh jalan lepas kene clearkn, sy clearkn trus]. Kalau ada yg cari saya tu pn dari ihsan mama yg publishkan nama saya dlm blog beliau. saya fikir, kalau sy tak aktif kt fb, mana lg tempat nk jual diri sbb ni je medium yg termudah bg sy. Tiap masa blh update dgn senang. SENANG TAK??? Nampak senang kan?? Org mesti nampak jalan kita smooth je kan, namun hakikatnya.. saya sama seperti anda semua..melalui pahit getir dugaan dan cabaran. Dugaan bisness, dugaan study yg maha hebat yg rasa hampir putus asa.. boleh refer part 2 sy dh story panjang lebar.. Customers ni mcm2 ragam kan? Nak consultation percuma tp taknak beli ngn kita la… dah janji booking mcm2 last2 tak jadi la.. tny itu ini pastu beli ngn org lain la.. suh order mcm2 pastu diskaun suh beri cantik2 la..[byk cantek!!]. Beri janji nak cod last2 senyap la.. MACAM2 lagi laaaa… yg tak tahan, confirm tarik diri awal2 lg dh! Yg taknak bertahan sy nasihatkn gi main jauh2, serius..sbb ini bukan main2.. once dah buat, janji pada diri utk BERUSAHA, TEKAD, KUAT SEMANGAT, SABAR.. Nakkan yg HASIL yg MANIS kene la byk2 BERSABAR.
Disebabkan saya ni takde anak2 ramai time tu, so sy buat la CDP saya.. Aim naik Sr sup setahun lepas join, means Ogos. So sy seolah2 berada dlm comfirt zone, takanan sy tak terlalu kuat... but Allah beri awal..Alhamdulillah, setelah 9 bln sy naik Sr Sup, bulan di mana sy hampir berputus asa dlm pengajian sy skrg ni. Di mana Allah uji sy dengan penyelia pengajian tak mahu continue menyelia..suruh tukar universiti disebabkan sy bgtau beliau, sy masih kabur samar2 dgn apa yg saya buat, minta tajuk baru yg boleh saya pertimbangkan.. Beliau bukan nk tlg, malah terus reject saya, dgn hanya satu email. Bukan depan2.. Sgt rasa diri ini terhina, sedih, mcm nk gila semua ada..yg sy nampak hanya KOSONG!! Allah uji, yg sgt2 berat.. sy pohon pdnya, andai ada sedikit belas kasihan utk hamba-Mu ini ya Allah, atas inayah apa yg aku perbuat pada kedua org tua ku, maka Kau bukakanlah jalan yg terbaik buat ku... sepanjang tempoh tu mmg menangis sampai kering air mata.. Sentiasa dlm wuduk sbb teringat je trus solat..trus ngaji..smoga diberikan yg terbaik.. Mei mmg bulan menduga kesabaran.. Tiga hari, alhamdulillah Allah beri penyelesaian terbaik, saya dapat penyelia baru yg sudi sambung jd penyelia pengajian.. Dan time closing, tgk2 sy dapat naik Sr sup, allah maha adil, Dia uji, then dia beri penyelesaian yg cukup indah. Fuh, rasa makin bersemangat, cam dicucuk serum aura positif. Terus bangkit, keluar dari Comfort Zone.
" Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, Dia akan menjadikan jalan keluar baginya dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka. ( QS, Ath-Thalaq (65) : 2 - 3 ).
Ye!! Saya perlu bangkit! [dan bukan jadi kuih bangkit, sedap bila hangat je :P] Perbetulkan niat, nak bantu lebih ramai org utk perbaiki taraf kesihatan. Nak bantu ibu2 yg alami masalah penyusuan seperti saya awal2 dulu. Bila niat mcm tu, rezeki makin mencurah2, dikurniakan anak2 yg hebat, di beri rezeki yg melimpah ruah.. Kak cery dtg Penang time puasa. Sharing beliau meremangkan bulu roma sy. Mmg slalu baca hasil tulisan dia pn dh cukup buat sy terpegun inikan pulak nk jumpa orgnya kan.. dan beliau sudi bermalam diteratak buruk saya.. sungguh gembira, tetamu dtg membawa seribu rahmah, maka hargailah tetamu..
Nak dijadikan cerita, saya teruja sgt nk gi Master Celebration. Ye la..nak sedut aura positif byk.. sampai sana sy org 1st jumpa, kak lia.. hihi..mujur kenal sbb dah jumpa kat airport.. org lain? Mmg sy tak kenal harap jumpa kenalah..tu pun tgk gmbr fb je kan.. antara cam atau tidak. Aim saya, saya mesti dpt borak dgn org2 HEBAT biarlah walau sepatah.hahaha.. gile glamour gituuu.. AAK  Okeh, sy aim Master Haji Roslan yg memula skali..hahaha..tak agak2.. sapalah saya kan, tp takpe lah, mmg sejak azali ada perangai pelik, suke jual diri nk dekat ngn org2 HEBAT. Sy nampak beliau tgh mkn, terus cepat2 gi ambik makanan n duk semaja ngn beliau.. pastu sedikit intro diri, okeh hati berbunga2 dah blh sembang ngn beliau.. TAPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII apa yg buat sy SENTAP??? Beliau tny, brapa lama dh buat, sy ckp bln ni cukup lah setahun.. Beliau tny lg, owh?? “DAH COORDI?” PErggghhhhhhh!!! Mmg SENTAP okeh!! Ni pantang mak ni…sob sob sob!! Takpe la..dpt hati, takper…akan aku bukti kan, akan ku kejar itu C sampai dapat! Haa.. mmg gile glemer.. hamekkkkk ko sedas kt kt muka sendirik!
Balik umah sy terus buat projection, sy perlu dapat segera C tu! N alhamdulillah sebulan lepas tu, time closing September, sy dapat 3point.. layak utk naik rank Coordinator. Awal October, aim saya utk lengkapkan Fleet program car bonus qualification utk bulan ke-4 dan jugak nak effectif Coordi. Sapa taknak kan rm1800 extra cheque kalo effectif berturut rank coordi utk once. Usaha yg terbaik.. dan sgt2 teruja dgn PROMOSI ESP!! tak terjangka, anak2 pn sama2 naik, meningkat n laju..syok main kejar2 ngn anak2. BEST n HAPPY  Seminggu b4 closing sy pm kak cery, nampak bayang nak naik Sr Co CERAH! Tp mungkin 4pt atau 5pt lah. Kak cery kata terpulang, asal u READY TO COMMIT dan READY TO GIVE MORE.. Tak terduga, dekat nk closing, sy check mmg layak naik rank n surprisingly WITH 6POINT!! Syukur alhamdulillah.. Perjalanan saya masih jauh.. buat anak cucu, bersedialah untuk memberi.. Lagi banyak memberi, lagi byk yg kalian akan peroleh.. Allah takkan zalim, Dia pasti beri pada mereka yg suka meminta2.. pohonlah, mintalah pada Nya. Apa saja.. ye.. APA SAJA…
Sedikit sharing apa yg saya suka dan saya slalu amalkan.. [ni buakan nak riak, just sharing utk diamalkan bersama.. TIPS utk murah rezeki]
Saya suka buat mak ayah gembira.. suka sgt, bila mereka gembira, rasa sungguh bahagia.. biarlah sy tak dapat belanja lebih asal dpt beri lebih pd mereka, buat mereka gembira..
> Saya cuba sehabis boleh utk solat di awal waktu..
> Saya suka buat kawan2 gembira..
> Saya suka bersedekah..
> Saya tak suka berhutang, kalau boleh sedaya upaya saya akan settlekan secepat mungkin..
> Saya suka tolong org.. tak tenang hidup rasa kalau tak dpt tolong..
> Satu yg saya pegang, jangan berkira dengan apa yg kita dah beri, tp bersedihlah jika kira kurang memberi..
~~~~~~~~semoga memberi sedikit panduan buat semua~~~~~~~
Jangan sekali rasa bangga atas segala pencapaian kerana itu semua dengan izin Allah. Kita usaha secara optimal dengan niat baik dan tawakkal dan biarkan Allah menentukan. Setiap cubaan menggugurkan dosa seperti gugur daun. Bila senang kita syukur dan bila susah kita sabar.
Kita tidak akan sepi dari ujian hidup tetapi hati kita sepatutnya menjadi semakin bersih dengan setiap ujian. Ujian senang lagi hebat dari ujian susah. Sesiapa yang diberi banyak dalam hidup ingat lah ini ujian dan sentiasa menjaga hati dari riak, ujub sum 'ah dan takabbur. Bersama2 kita audit diri.
_________________________________________________
sesungguhnya tiada harga yg lebih bernilai selain dari melihat kejayaan seorang anak.. Doa saya sentiasa mengiringi perjalanan suka duka anda walau sejauh mana pun anda berada. InsyaAllah.. Semoga anda semua sentiasa tabah menghadapi liku2 IMPIAN anda..
sekian terima kasih
MamaFaiz si Kelip

No comments:

Post a Comment