Monday, December 1, 2014

Cerita Magika HERNY YUSNIZAR

Saya gelarkan beliau wanita berhati waja.. ala2 srikandi gitu..kerana cabaran yg beliau hadapi agak besar (cuma org tak nampak dan tak tahu..sbb dia tak sebar2kan.. .. nampak mcm mudah jer jalan dia..hihi).yg dia sebar2kan adalah caj2 positif...berperang di dlm menyebarkan kebaikan Shaklee.. dan hasilnya kini income beliau hampir 5 angka.. dari rm200++ pada bulan pertama.. kini dah mencecah hmpir ke ~rm8k.. haaa sape yg tak tekejut.. dlm masa 7bulan tu.. correct me if im wrong ya herny..
okey jom baca apa yg beliau kongsikan utk anakdidik2 di grupnya.. sy bawakan khas utk anda semua..actually ada 3 post dari bulan yg berbeza dari Herny. .. tp sy compilekan
_________________________
"...saya sebenarnya tak pernah terlintas langsung nak berbisness ni..malah saya adalah orang yang sangt rimas dengan MLM dan produk2 supplemen ni.. saya tak pernah amik tau pasal shaklee...
Mula2 saya kenal shaklee adalah basic H! saya guna untuk cuci lampin kain anak. sebotol basic H tahan 5-6 bulan. so bila habis saya publish then siapa cepat pm saya beli la.. hinggalah botol ke 4 atau ke5 saya publish nak cari basic H so Nur Izzati Che Jawias offer n COD kat saya...saya register masa bulan 8 dulu. tatau promo apa masa tu!.kemudian dia add saya dalam
group shaklee golden lounge.
dari situ baru saya kenal SHAKLEE!..kemudian saya minta dia brief sikit..izz tak pernah desak atau ajak saya bisness. cuma dia ada cerita pasal master cery yang income 80k lebih (masa tu) dan cerita pasal zura betty yang peguam tu. masa tu baru tau mummy izzati tengah ambil pHD kat USM. hebat2!! saya pun macam tekejut tetiba saya dah "terjebak"...masa tu saya dalam perkiraan untuk ke arab saudi! nurse kat sana gaji dalam 8-11k sebulan. saya rasa tu jer cara saya untuk "kaya". memang tak terpikir nak side income ke apa..saya mula bercita2 tinggi.. saya listkan impian saya... dan saya mula rasakan dengan shaklee banyak impian saya akan tercapai!
.saya tertarik dengan produk kurus. dan buat pembelian peribadi dan izzati offer jadi member. saya pun join.main redah jer.. campur supplemen yang saya amik and sale boleh la 600uv. dapatla rm200 lebih pada bulan pertama....bulan AUGUST..
sejak tu saya mula sharing.. ordrr masuk.. belajar handle order etc.. kawan2 yang pernah amik shaklee order dengan saya. saya banyak sharing di facebook, update blog..apa yang saya rasa.. saya sangat suka untuk sharing.. rasa cam hebat bila tau tentang supplemen ni dan boleh berkongsi dngan orang..
bulan kedua SEPTEMBER.. after baca post n documen kak cery di jutawan terus dreambig.... takdela big mana pun. nak 1200uv cabar diri. sebab duk ingat kena buat betul2 ni.. promo tak hengat! masa tu aktif betul berkomen di jutawan. excited untuk explore pasal shaklee!
study product cam nak peksa!
bulan tu promo vivix. tak amik tau....
saya jual esp+lecithin +TP vitalea.pm semua kawan2.
tengah bulan dah capai. kemudian mak cakap.. eh buat 3000 terus la naik sup!mcam blur2 apakah itu? buka manual bisness.. oh paham sikit.. then tanya mak caner nak naik sup. asyik kacau mak jer.. tak kisah la mak jawab ke tak! .. tapi mak pun sabar layan..then tau la serba sedikit.
ok lah redah jer.. sampai terlebih 3000 uv. so mak cakap stop. dalam blur2 dah naik sup sendiri ..
bulan ke tiga.. OCTOBER 2012..promo ESP! dah bijak seket..
sahut cabaran... dapat 4000uv lebih! actually boleh naik sr sup. tapi saya tak ready.masih blur!
tunggu bulan empat.. November 2012.. promo alfalfa.ok la anak pun matang saya pun decide nak naik sr sup.. seminggu awal closing n rehat 
bulan 12 promo collagen! i like..
but saya still fokus set shape up! collagen tak banyak jual..
n uv seket lagi cukup untuk naik coordi. tapi tahan dulu break 2 sup dulu 
bulan Jan 2013 memang betul2 nak coordi alhamdulillah dapat..
saya akui bukan mudah.mungkin anda nampak mudah..
tapi sebenarnya hanya Tuhan yang tahu. kalau ada masalah mak saya tempat mengadu... takkan nak mengadu kat anak2 kan..
masa permulaan banyak dugaan..bulan pertama dan kedua
> kereta accident
> tayar kereta pancit
> 3botol vitamin e, 2 gla, 2 lecithin cair sebab tinggal dalam kereta lama sangat
> di tipu beribu2
(tak masuk lagi masalah2 keluarga dan mcm2 masalah..)
dan banyak lagi la masalah sampai saya pun lupa dah.
maklum lah kalau nak kira masalah sampai bila tak habis.
alhamdulilla bila mengadu pada mak dan nanny lega hati. semua tu dugaan nak kaya..saya pun redha..teruskan usaha...
saya pun taktau nak bagi moral of the story..cuma nak bgtau kat anak2..
bila dingatkan pengajaran dari cerita ni
1- walaupun orang tu hanya beli basic H.. tetap kena jaga n follow up customer tu..mana tau dia adalah benih yang berharga  yer tak mummy Nur Izzati Che Jawias?
(heheheh mesti orang yg pernah jual basic H dlu tu menyesal sebab tak jaga saya kan?)
2. jgn memikirkan sangat bisness-duit-sale-uv-sale-customer!! boleh sakit kepala.just sharing n improve knowledge pasal produk. ingat!! rezeki dari Allah! Dia akan bgi setimpal dengan usaha.
3. keep in touch dengan upline. sebab kita semua start from 0.
> bercerita pada org sepatutnya cari mak. insyaAllah mak bantu. paling kurang pun kita rasa lega. jgn segan2 cari mak..
mak ni kadang2 segan nak kejut anak.. takut anak memang nak tidur lena kan.. nanti rasa dipaksa2 pulak..
4. bisnes ni bisness kita.. memang apa yang kita dapat mak pun ada bahagian. tapi bahagian mak tu shaklee yang bayar untuk jaga anak2...paham tak? jgn sekali2 pikir mak duk makan hasil anak.. macam tu kita tak berkembang..
5. wake up and get out from comfort zone. jgn jadikan masalah menjatuhkan semangat.masalah, dugaan semua nya ujian. yg penting kita syukur di uji. redha..... senang cakap ingat dugaan semua tu dugaan nak kaya 
6. find your passion! do what u like ..~fokus apa yang anda suka
~ happy dengan apa yang anda rancang
~ usaha all out! bila dah dapat fikir lagi nak stop atau naik lagi..
~ percaya Allah akan beri jika rezeki untuk kita! ni sangat penting supaya elakkan kekecewaan!
7. hargai diri anda! setiap kita ada kelebihan masing2! setiap kita adalah HEBAT!
~ dan selalu berangan yang indah2.... jgn duk pikir benda2 negatif! berangan ni masa nak tidur, bangun tidur, RCA.. memang buat! hari2 tengok target..
8.mesti ada push factor! bagi saya push factor yg kuat benda2 indah macam nak melancong, nak shoping apa2..
9.~selain tu kerja dulu baru rehat! contoh target 300 uv! tapi buat sungguh2..maybe 1 minggu dah dapat! then decide lain..nak rehat ke nak target baru!.. so tak stress. jgn pulak target 300 pastu duk rilex kata takpa masa panjang lagi!
saya sendiri banyak lagi nak belajar tentang leadership, career development plan!
bulan lepas pun time2 macam ni(pertengahan bulan).. puv saya 30 jer. mak saya ja yang tau... then mak doakan saya.. sembang2 then dapat semnggat. alhamdulillah bila fokus 2 hari berrturut2 dapat rezeki dari langit!
dan akhirnya effective sendiri sebagai coordinator serta layak untuk car bonus achiever..
ok so dimana anda? yang dah lari fokus ... cari jalan lurus balik.
yang down sila motivasi diri semula ..bak kata kak cery do it now. mulakan ja dengan apa yang ada..
dont think too much. just do it! do what you like and money will follow 
_____________________
Dah pjg lebar dah. takde ape sy nak komen renung2kan lah yer.. kalau herny tengah bulan 30uv, tp time closing bleh efktf coordi..sure you allboleh gak.. dia manusia mcm u all gak..kita manusia LUAR BIASA YG HEBAT.. insyaAllah.. miracle happen when you believe.Tahniah Herny dan anak2 cucu cicit anda serta juga nur izzati.. good job.all the best for MARCH 2013
apa2pun.. saya suka point2 no 1-9 yg HERNY share di atas.. dah takpayh dah you all PM or message herny tanya apa rahsia..takyah tanya apa nak buat.. .. TU DIA DAH tulis dah DIRECT TERANG BERSULUH... amalkan point no 1-9 tu...JUST DO IT...
with love
mamafaiz

No comments:

Post a Comment