Wednesday, December 3, 2014

Cerita Magika - Master Wan Fatihanum

Jom baca sedikit coretan salah seorang daripada 5org master July...
_________________________
Salam sayang semua,
Sila jangan muntah dengar cerita panjang ini. Tujuannya adalah utk sharing dgn anda semua yg tiada benda mustahil dalam dunia ni. Perjalanan saya sedikit sebanyak dari distributor biasa sehingga masters.
Memamng bukanlah semudah abc. kalau semudah abc maka budak 3 tahun dah boleh jadi master. Perjalanan berliku dan banyak masa saya juga menangis, saya juga kecewa, sedih, hampa, gembira, teruja. Mcm2 pahit manis yg kalau dikenangkan boleh mangalir air mata.
Kalau nk ikut kisah dari awal smpai akhir mmg penuh satu hari tak abih cite kat sini. Tunggu majlis master celebration ye hihiii
Apa yg saya nk bagitau kat sini yg detik permulaan mmg saya bermula dari zero. FB pun takde. Bukan ke teruk tu bunyinya? Blog pun mmg tak kenal. Ibarat kalau siapa yg ada blog masa tu saya akan salute giler pandainya ko buat blog..kagummsssss...
Jadi siapa yg kat sini mengalami situasi yg sama jangan SESEKALI ANGGAP ITU ADALAH ALASAN UTK TIDAK BERJAYA. RULES yang saya apply dalam biz ni start dari dulu sampai sekarang adalah:
1. JANGAN PERNAH MEMBERI ALASAN
2. POSITIFKAN DIRI WALAU APA SHJ SITUASI
3. UPLINE ADALAH SBG BENCHMARK.
4. IKUT JALAN DAN TARGET SENDIRI, JIKA RASAKAN TERBAIK MAKA TERUSKAN.
Jangan bagi alasan - mmg kalau nk ikut alasan, sampai bila tak abih. Saya start buat shaklee masa dlm pantang. Update blog sabil breastfeed anak. Tangan menaip rasa nak cramp. Jadi orang paling lewat masuk tidur. Anak2 dah tidur barulah boleh packing order, update blog dan lain2 kerja yg kalau bg list boleh pengsan. Tapi kenapa boleh buat? CEKALKAN HATI. Sbb dah tgk org2 yg lg atas dah berjaya, dan ianya terbukti dah berjaya, maka kalau kita ikut laluan yg sama tak mustahil boleh berjaya.
Positifkan diri: nak seribu daya, taknak seribu dalih. Apa shj cabaran, fikir positif. Ada masalah, pun positif. Susah nak positif sbnrnya sbb kita manusia biasa. Tapi kena latih. Dari hari kehari lama-lama anda boleh belajar menjadi seorang yg positif.
Upline sbg benchmark - saya mmg tak pernah melihat sesiapa pun walau sideline. Yg jadi idola saya pada masa itu smpai sekarang adalah my "mak" Master Lyna Noh dan P Master Cery MamaFaiz. Dari 2 insan ini saya belajar bnyk perkara. Apa nasihat atau tips yg saya boleh kutip, mmg sy akan buat semaksimum mungkin. Cth dari 10 tips yg diberi, kalau tak semua boleh kita amik, separuh darinya dah ckup buat perubahan dalam diri.
Ikut jalan dan target sendiri - kita yg merencana apa yg kita nak. Cth bulan ni nak target jadi supervisor. Maka tetaplah dengan plan dan target kita itu. Kenapa mesti nak tengok plan orang lain. Bila tgk orang plan lain maka kita pun nak jugak ikut. Org lain promote produk lain, kita pun nak ikut. Cthnya kita mmg plan nk fokus on set breastfeeding. tapi tengok org laju je buat sales juals et kurus maka kita pun goyah. nak pulak promote set kurus plak. Maka yg dikejar tak dpt, yg dikendong berciciran. Tak pasal arini belajar perumpamaan.
Ok dah setel bab tu, maka dakilah tangga ke tangga yg anda nak tapi syarat dia mesti ISTIQAMAH. Maknanya buat secara berterusan. Bukan buat sehari dua pastu give up. Pastu kata lemah semangat, takde motivasi, takde mood, segalanya nak kejayaan dtg bergolek dlm masa sehari dua. Tidak sama sekali. Kalau perlu berpeluh nk buat sales, maka berpeluhlah. Kalau perlu bersilat, bersilatlah.
Ok kembali kepada cerita asal, dari distributor, pung pang pung pang maka akhirnya bulan Jun dptlah naik Sr Key yg sangat tough perjalanannya. Saya target nak naik sr Key pada April 2013 sebenarnya dan Master pada June 2013. Kiranya ada gap sebulan sebelum bergelar master. Tapi mmg perancangan Allah sangat2 hebat, walau saya agak kecewa mulanya tak dpt naik rank sbg Sr Key pada April tu dan Mei pun tak dapat jugak, tapi Allah datangkan yg lebih baik rupanya. Masa closing Sr Key pada June, bukan sahaja dapat naik rank tapi dapat lebih point dan jugak GUV 30K pada bulan itu yg saya rasakan jauh pada mulanya.
Boleh nampak tak perancangan Dia? Sentiasa yg terbaik kan? Maybe kalau saya berjaya naik rank pada Mei tapi tak dapat kelebihan lebih point dan GUV 30k kan? Ok setel utk Sr Key maka legalah utk bulan tu. Maka Julai menyaksiakn saya berjuang utk mendapat MASTER. Upline saya ada bagitau suruh rehat dulu, yelah amik napas, baru lepas naik rank kan. So rehatla sebulan, ogos baru target naik Master balik. Tapi saya taknk, sbb mmg plan dan target saya walau camanapun nak naik Master by Julai 2013. Maka bila dihujung2 nak closing saya diuji dengan point yg masih tidak cukup jika nk naik Master. Mlm tu pm master lyna cakap mcm bukan rezeki saya kot utk naik bulan ni. Master Lyna suruh doa banyak2 malam tu.
Then apa yg saya buat? Memang saya berdoa sepanjang malam. Doa apa yg saya mintak? Ya Allah permudahkan permudahkan permudahkan dan beri peluang padaku utk naik Master bulan ini jika itu yg terbaik. Permudahkan jalan juga buat anak2 bisnesku utk mendapat peluang yg sama. Doa dari malam membawa ke pagi. Hari closing mmg hati tak keruan. Sampai otw nak gi closing hati masih berkecamuk. Ya Allah jika kau tak izinkan maka aku redha.
Akhirnya sampai hq, tau2 hanya tinggal 300uv lagi utk ckup naik Master. Ya Allah, miracle happen to me. Dan 300 uv tu bukannya saya beli stok pun, ianya hasil order dari kastemer yg tetiba dtg dan juga saya ada beli vivix utk mertua, sbb mmg dah niat nk beli masa closing. Allah izinkan! Juga berkat doa mak ayah juga sbb masa julai tu dari awal bulan lagi saya bgtau ma abah doakan saya naik master bulan ini. Allah kabulkan alhamdulillah.
Ini adalah satu permulaan perjalanan pada saya setelah bergelar MAster, Ini bukan penamat. Dari seorang distributor menjadi Master bukanlah angan saya pada awalnya. Tapi..alhamdulillah. Jadi peluang anda semua adalah sama. Boleh dapat apa yg mereka2 berjaya dapat. Sbb apa? Kita manusia biasa semua sama. Tinggal NAK dengan TAK NAK sahaja. Saya pun tidak pernah menyesal buat shaklee fulltime kerana saya yakin peluang shaklee sangat besar. Saya berhenti kerja pada Mac 2013, dan setelah 3 bulan iaitu pada Jun 2013, income dalam shaklee mengalami peningkatan sebanyak 2x ganda. Itu utk bulan lepas, bulan ini belum tahu lagi Kalau masih bekerja kompemla nk dpt 10% kenaikan setahun pun agak sukar kan?
Jadi kenapa kita nk lepaskan peluang yg memang sudah ada dlm genggaman sekarang? Buat yg terbaik. Rebut peluang, jangan jadikan alasan sbg penghalang kejayaan kita. Mna ada kejayaan tanpa halangan. Maka temouhlah halangan itu dengan sabar. Sbar kunci utk dapat kemanisan. Sekian..
______
Thanks dear for sharing.. tak perlu saya komen ape2.. dan anda semua tak perlu dah nak tanya banyak2 kat kiri kanan.....sebab semuanya dah terbentang depan mata.. Mcm apa yg master hanum ckp.. NO EXCUSE..ikut je apa yg 'upline' ckp. jangan toleh kiri kanan.. JUST DO IT....BE POSITIVE,,.. InsyaAllah..at the end of the day. you will reach your dream
_____
mamafaiz si kelip2

No comments:

Post a Comment